Hoeveel is de diameter (in mm ?) van een pvc waterleiding buis , die een omtrek v.d. buitenkant heeft van 18 Cm ?

Ben met een centimeter om de pvc buis heengegaan om te meten en kwam op 18 cm uit. Naar buizen zaak geweest.. uitgelegd en die zei dat ik Ꝋ 50 , 60 of 63 (is dat in mm ?) zou moeten hebben.. kon hij zo niet zeggen.. is waterleiding die bovengronds door de tuin loopt..

zit een lek in en moet dus een nieuw stuk tussen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
12.2K
ronron1212
6 jaar geleden
Afvoerleiding bedoel je denk ik is in mm
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarom meet je niet gewoon zelf de diameter? Pas ook goed op of je de binnenkant en buitenkant meet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wanneer lekt het?
Altijd, als het regent (en vlak daarna) of bij het gebruik van bepaalde kranen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voor de volgende keer:
https://www.berekenen.nl/eenheden/diameter-berekenen Omtrek is eenvoudig O=PiD,
waar Pi (π) = 3.14159265
3.14 is meestal genoeg of anders 3.14159
Dus Diameter = Omtrek : Pi Maar dat geeft je de buiten diameter.
wat je nodig hebt is de binnen diameter.
Dat is hoe de pijp geclassificeerd is. Staat er geen maat op de pijp? en andere gegevens? Is het echt PVC of een ander materiaal? Nog een vraag - Hoeveel druk staat op het water?
Als het een soort afvoer is, waarom niet dat lek repareren ?
Als het PVC is dan kun je gemakkelijk een overleg
er op lijmen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank u allemaal, is op Mallorca waterleiding loopt door de tuin naar het huis.. is zwart met blauwe lijn erop (dus sorry geen hard pvc ) . gezocht maar op die buizen staat niks.. koppelingstuk ertussen wel.. 50-1 1/2 ¨ staat erop dan zijn die buizen 50¨ ?? Oh ja zit gat of scheurtje in.. als ik de hoofdkraan openzet loopt t water daar uit.. heb een halve harde pvc (van 50¨) erop geplakt maar t drupt er nog een beetje uit .. wil stuk slang dus vernieuwen. Tips nog welkom en super bedankt allemaal !
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Is pe100 oftewel tyleen buis met blauwe streep is buis voor drinkwater. Als het scheurtje niet al te groot is kun je een koppelstuk gebruiken.
De buis gaat per volle lengte in de verkoop.
De maat van het koppelstuk is 50mm buitendiameter met een binnendiameter van 1.5 inch.
Kijk even op de de volgende site de diameter die jij nodig hebt is niet eenvoudig te te vinden bij de bouwmarkt.
www.xxlstunt.nl/product/Tyleenslang---PE-100-Slang---Drinkwater-2?utm_campaign=admarkt&utm_medium=cpc&utm_term=&utm_source=markplaats.nl&utm_content=
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deze of vergelijkbare koppeling: https://www.xxlstunt.nl/product/Tyleen-Klemkoppeling-Knie-90--x-binnendraad-2/
Dat is inderdaad 50mm Tyleen wil je eigenlijk niet in de zon hebben,
dus als het even kan alles wat al jaren ligt vervangen en een mantelbuis erom.
Anders kans dat je volgend jaar weer een stuk kan vervangen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja ,de koppeling is bv hier
https://www.xxlstunt.nl/product/Tyleen-Klemkoppeling-Sok-2/ Is dat water veilig om te drinken?
Met die temperaturen kunnen bacteriën snel vormen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hallo Allemaal ! super bedankt.. en het is idd. Politeen Buis (blauwe lijn erop) . op koppeling stuk stond dus 50-1 1/2 . politheen buis van 50 mm gekocht (vragen ze ook nog naar druk die erop zit !! , wist ik niet dus 6 bar genomen). Stuk waar lek zat eruit gezaagd.. nieuw stuk ertussen met nieuwe koppelingen.. ¨fluitje v.e. Cent ¨ :p haha pfff funktioneert weer !! Weer wat geleerd allen bedankt.. ! Nee ik drink er zelf niet uit ;)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Leuk dat je laat weten hoe het gegaan is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, bedankt voor je reportage - Fijn dat het allemaal goed gegaan is. We zijn bijna net zo blij als jij :)
Nee, ik zou dat water ook niet vertrouwen, tenzij gefiltreerd en gekookt..

Antwoorden (1)

De omtrek staat in relatie tot de diameter. Dat is te berekenen met de volgende formule:
omtrek = 2 x pi (3,14) x r
r = de straal, dus de helft van de diameter.

Met een omtrek van 18 cm (180 mm) kom je dan op een diameter van 57,3 mm. Die maat bestaat niet. Uitgaande van een kleine meetfout in je 18 cm zal het waarschijnlijk een buis van 60 mm zijn.

Overigens gaat het hier om buis voor hemelwaterafvoer (HWA-buis). Dat is geen waterleiding!

Om de kapotte buis te repareren zul je er eerst een stukje tussenuit moeten zagen, waar je dan met 2 moffen (koppelstukken) een nieuw stuk buis in kunt zetten. Neem het uitgezaagde stuk mee naar de bouwmarkt, dan weet je zeker dat je nieuwe materiaal gaat passen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik lees je vraag nog eens:
"..is waterleiding die bovengronds door de tuin loopt.."

Bedoel je hiermee een afvoerleiding vanuit het huis? Dus niet een regenwaterafvoer? Dan moet je geen HWA-buis hebben maar rioleringsbuis of afvoerbuis. Die hebben als standaard maat volgens mij alleen 32 / 40 / 50 mm, 75 mm en nog groter. Het verschil is de stevigheid (wanddikte) van de buis, die is bij HWA veel dunner (en dus kwetsbaarder) dan bij rioleringsbuis.

Als je HWA-buis hebt gebruikt voor een bovengrondse afvoerleiding (op een andere plek dan waar normaal gesproken een regenpijp zit) is het niet verwonderlijk dat dat kapot gaat. Ik zou dan toch overwegen om niet alleen het kapotte deel te vervangen maar de hele constructie te vervangen door stevige buis en dan onder de grond leggen. Gewoon zoals het eigenlijk hoort, dus...
Inekez1
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ maar meestal wordt er niet te weinig gemeten als de omtrek gemeten wordt met bijvoorbeeld een meetlint.
Het zou een flinke meetfout zijn, maar zou zomaar toch 50mm kunnen zijn. Als er echt haast bij is: Ga naar een bouwmarkt, koop alles wat je denkt nodig te hebben en brengt wat je niet gebruikt morgen terug. (vaak heb je zelfs 30 dagen)