Hoe MDF te schilderen?

Moet ik MDF plaatmateriaal altijd in de grondverf zetten.
Als ik soms naar de tv kijk worden zelfgemaakte meubels direct afgeschilderd. Maar ik wil een harde verf gebruiken die tegen een stootje kan binnen. Het wordt een computermeubel dus intensief gebruik. Verf op waterbasis of op basis van terpetine gebruiken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.2K

Het beste antwoord

mdf moet je heel goed ontvetten, als je dat doet kan je het gelijk in de goede verf zetten, in de grondverf is voor je eigen gemak en kan altijd voor het mooiste resultaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

MDF zuigt altijd wat vocht op.
-voorstijken
-grondverf
-aflakken

Toegevoegd na 1 minuut:
Er is speciale verf in div kleuren voor opp die intensief worden gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke kans dat het MDF op de TV direct in een dekkende beits wordt geschilderd. Dan hoef je in principe géén grondverf te gebruiken. (overigens is wat je ziet aan schilderwerk op TV niet altijd wat het is)
Beter voor de hechting en voor de dekking is het gebruik -na ontvetten en schuren- van een grondverf / hechtprimer. Met name voor de kopse kanten is een grondverf haast vereist, omdat 'gewone' verf te veel wegzinkt / intrekt. Vervolgens minimaal twee maal aflakken met een slijtvaste verf.
Als je de terpentinelucht niet vervelend vindt, kan je beter deze verf gebruiken, want: a. vloeit mooier door en verwerkt gemakkelijker, b. wordt minder snel 'week' bij temperatuurverschillen en warmte van de huid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ goed antwoord
Speciale grondverf werkt wel zo makkelijk,
maar het hoeft niet, je kan gewone verf ook iets verdunnen en goed laten drogen voordat je een 2e laag doet.

Voor het vooraf ontvetten hebben ze speciale doekjes. Handig, zo weet je zeker dat je niet te nat werkt, want oppassen met mdf en water.

Voor binnen gebruik je normaal verf op waterbasis. (niet alleen voor de ongezonde lucht)
Maar extra sterke verf kan dan lastig te vinden zijn.