Mijn lichtschakelaar zit aan de buitenwand van de badkamer en bedient tegelijk een stopcontact a/d binnenkant.Welke vervangschakelaar kopen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K
AWM
14 jaar geleden
ik snap je vraag niet zo goed. Je wilt de schakelaar vervangen met behoud van de huidige situatie?
Maak de groep stroomloos, haal 'm uit de muur en ga na de winkel op zoek naar net zo een!?!?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad. Ik wil de huidige situatie behouden - druk op de schakelaar en het licht gaat aan en het stopcontact wordt actief. Koop ik dan een serie, bipolaire, kruis, of wisselschakelaar ? Ik heb hier echt geen kaas van gegeten en geraak op google ook niet echt ver.

Het beste antwoord

Dit klinkt als een standaard aan-uit-schakelaar. Met als enige verschil dat er, aan de geschakelde kant, twee "apparaten" zitten: stopcontact en licht.

Twee mogelijkheden.

Ofwel beide "apparaten" zijn elk voor zich op de schakelaar aangesloten, en delen dus verbindingscontacten.

Ofwel de schakelaar schakelt een stroomdraad, die zich dan verderop splitst in een draad naar het stopcontact en een draad naar de lamp.

Ofwel de schakelaar schakelt een stroomdraad, die naar het stopcontact loopt. Van het stopcontact loopt een andere draad naar de lamp.

Ofwel ik kan niet tellen.

In principe heel eenvoudig, maar... je hebt het wel over netspanning in een natte ruimte. Daar moet je voorzichtig mee zijn. Bijvoorbeeld: zeker weten dat je de juiste draad schakelt, als je een standaard eenpolige schakelaar ervoor terugzet. Of: beide draden schakelen, dus ook de nuldraad - technisch gezien niet nodig, wel zo veilig.

Vanwege die veiligheid zou ik in jouw geval iemand vragen die er verstand van heeft. Een studiegenoot, een collega, een neefje - maakt niet uit.

Liefst iemand die niet alleen kan schroeven, maar die ook in staat en bereid is jou uit te leggen wat hij/zij doet, en waarom. Zodat je het de volgende keer wel zelf kunt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Oké, na je verdere uitleg blijf ik bij mijn antwoord in de reactie. (Ik neem aan dat je schakelaar defect is geraakt o.i.d.)
Maak de groep stroomloos (!!) en haal de schakelaar los.
Schrijf op welke kleuren draden waar in zitten en/of maak een digitaal fotootje.
Haal de draden los en ga met de schakelaar naar de winkel. "Heeft u precies zo eentje voor me?"
Monteren in omgekeerde volgorde.
AWM
14 jaar geleden
Misschien is de huidige situatie wel heel gevaarlijk.
Zeker het stopcontact van de badkamer moet geaard zijn!!
Waarschijnlijkheb je een gewone schakelaar, die met een druk op de knop het licht aan doet en de stroom aanzet voor het stopcontact, dus vraag ik me af waar zit de aarde dan.?
Het zou goed kunnen zitten , maar dit is zo ongebruikelijk
dat ik bang ben dat de rest ook niet goed zit.
Zo maar wat adviseren lijkt me niet verstandig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dat hoeft niet persé gevaarlijk te zijn Ed.
Dat je die wandkontaktdoos schakelt, sluit niet uit dat ie deugdelijk geaard is. Maar oplettend is wel geboden.
En dan: volgens mij mogen binnen 120 cm afstand van een douche/bad geen wandkontaktdozen zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoordman, de manier waarop dit al gemaakt is geeft te denken! Dus zomaar iets adviseren zonder even iets over die aarde te zeggen leek me niet juist.
Stel er is geen aarde , dan is er een kans dat ze gewoon het bestaande schakelaar zo vervangen.
Dat zou levens gevaarlijk zijn.
Ik heb zelf div, geschakelde wandcontactdozen en dat werkt prima met oog op onze klenkinderen.
Dus het idee is best goed.
Als ik het goed begrijp zit de schakelaar buiten de badkamer.
Hiervoor heeft u een gewone enkelpolige hotelschakelaar nodig. De aardedraad loopt niet via de schakelaar.

Als u een dubbelpolige schakelaar wilt wordt het wat ingewikkelder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben reuze benieuwd hoe die schakelaar er dan uit ziet. Een foto zegt toch meer als duizend woorden.

Als het goed is heb je op je stopcontact altijd stroom. Dus kan je ook in het donker je haar föhnen.

Theorethisch heb je een gewone wisselschakelaar nodig.

en aan de buitenkant lijkt mij opbouw.