Mijn lichtschakelaar zit aan de buitenwand van de badkamer en bedient tegelijk een stopcontact a/d binnenkant.Welke vervangschakelaar kopen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dit klinkt als een standaard aan-uit-schakelaar. Met als enige verschil dat er, aan de geschakelde kant, twee "apparaten" zitten: stopcontact en licht. Twee mogelijkheden. Ofwel beide "apparaten" zijn elk voor zich op de schakelaar aangesloten, en delen dus verbindingscontacten. Ofwel de schakelaar schakelt een stroomdraad, die zich dan verderop splitst in een draad naar het stopcontact en een draad naar de lamp. Ofwel de schakelaar schakelt een stroomdraad, die naar het stopcontact loopt. Van het stopcontact loopt een andere draad naar de lamp. Ofwel ik kan niet tellen. In principe heel eenvoudig, maar... je hebt het wel over netspanning in een natte ruimte. Daar moet je voorzichtig mee zijn. Bijvoorbeeld: zeker weten dat je de juiste draad schakelt, als je een standaard eenpolige schakelaar ervoor terugzet. Of: beide draden schakelen, dus ook de nuldraad - technisch gezien niet nodig, wel zo veilig. Vanwege die veiligheid zou ik in jouw geval iemand vragen die er verstand van heeft. Een studiegenoot, een collega, een neefje - maakt niet uit. Liefst iemand die niet alleen kan schroeven, maar die ook in staat en bereid is jou uit te leggen wat hij/zij doet, en waarom. Zodat je het de volgende keer wel zelf kunt. Succes!

Oké, na je verdere uitleg blijf ik bij mijn antwoord in de reactie. (Ik neem aan dat je schakelaar defect is geraakt o.i.d.) Maak de groep stroomloos (!!) en haal de schakelaar los. Schrijf op welke kleuren draden waar in zitten en/of maak een digitaal fotootje. Haal de draden los en ga met de schakelaar naar de winkel. "Heeft u precies zo eentje voor me?" Monteren in omgekeerde volgorde.

Misschien is de huidige situatie wel heel gevaarlijk. Zeker het stopcontact van de badkamer moet geaard zijn!! Waarschijnlijkheb je een gewone schakelaar, die met een druk op de knop het licht aan doet en de stroom aanzet voor het stopcontact, dus vraag ik me af waar zit de aarde dan.? Het zou goed kunnen zitten , maar dit is zo ongebruikelijk dat ik bang ben dat de rest ook niet goed zit. Zo maar wat adviseren lijkt me niet verstandig.

Als ik het goed begrijp zit de schakelaar buiten de badkamer. Hiervoor heeft u een gewone enkelpolige hotelschakelaar nodig. De aardedraad loopt niet via de schakelaar. Als u een dubbelpolige schakelaar wilt wordt het wat ingewikkelder.

Ben reuze benieuwd hoe die schakelaar er dan uit ziet. Een foto zegt toch meer als duizend woorden. Als het goed is heb je op je stopcontact altijd stroom. Dus kan je ook in het donker je haar föhnen. Theorethisch heb je een gewone wisselschakelaar nodig. en aan de buitenkant lijkt mij opbouw.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100