Kan een muur worden opgegeten?

Ik heb een 17e eeuwse muur in de woonkamer en deze is geschilderd. Achter de verf ontstaan holle ruimtes en als ik het indruk is het poeier. Nou hoorde ik dat er in bakstenen muren bacteriën kunnen zitten die leven van stoffen in de muren klopt dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ja, muur kun je eten. De kippen zijn er ook dol op!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vocht is zeer waarschijnlijk de oorzaak van het probleem, het is vaak niet erg gemakkelijk op te lossen.

Onderstaand kan de lastig en ingrijpende oplossing van het probleem zijn:

- Als het vocht van boven komt van een lek dak bv. dan kun je het dak repareren.

- Als het vocht van beneden komt, optrekkend vocht, dan is dit probleem lastiger te bestrijden. Je zult dan de constructie moeten onderbreken, d.m.v. het maken van een waterdichte horizontale laag.

- Betreft het condenstate in de constructie door grote temperatuursverschillen met binnen en buiten, in de winter meestal het hevigst. Dit kan je oplossen door een waterdichte maar dampdoorlatende folie (zgn. DPC-folie) aan te brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat TheIntoxicatedPanda gelijk heeft, dat het vocht kan zijn.
alleen denk ik dat het dan komt doordat de muur aan 1 kant (binnenkant) geverfd is.
hoe lang geleden is hij geverfd? en had je er voor die tijd al last van?
is de verf afsluitend of dampremmend?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het een gepleisterde muur? De pleister bestaat uit specie en kalk. Deze kan in de loop der tijd verzanden zoals dat heet. Je kan de muur opnieuw pleisteren of behandelen met quartz. (Een soort van voorstrijk) De quartz verbind zich met de pleisterlaag en wordt weer keihard. Overtuig jezelf er eerst van dat het geen vochtprobleem is anders dat eerst oplossen.