Welk soort dakbedekking moet ik kiezen bovenop derbigum?

Ik heb twee offertes ontvangen: een bedrijf werkt met gemineraliseerd SBS 370k24 en de ander met APP 470k24. Het prijsverschil is aanzienlijk maar niet doorslaggevend voor mij. Overigens vraag ik mij af of er we zoveel prijsverschil hoort te zijn. De huidige dakbedekking is derbigum met daaronder piepschuim op een balkenxonstructie. Het dak ligt op het zuidwesten. Wat is de beste keuze?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (2)

Als het dak op het zuidwesten ligt, zal het relatief veel zon krijgen. Dat zou pleiten voor APP: dat is UV-bestendig.
De afkorting APP staat voor Atactisch PolyPropyleen. Dakbanen van APP-bitumen bestaan uit een combinatie van bitumen en een plastische kunststof. De dakbedekking neemt de eigenschappen van de kunststof over, waardoor de bitumen soepel blijft en goed bestand is tegen extreme omgevingstemperaturen. De APP in de bitumen zorgt ervoor dat het verwerkingspunt wordt verhoogd van 50 graden naar 140 à 150 graden. Het verwerkingspunt is de temperatuur waarbij een vaste stof vloeibaar wordt (smelt). Deze reactie maakt het membraan UV-bestendig en zorgt voor een langere levensduurverwachting. De Royalgum 470K24 bevat brandvertragende stoffen, een glasvlies bewapening en worden toegepast in éénlaagse of meerlaagse dakafdichting.

SBS dakbedekking: elastisch & flexibel
De afkorting SBS staat voor Styreen Butadieen Styreen. Deze bitumen is samengesteld uit elastomeer, een synthetisch rubber met een grote elasticiteit. Deze eigenschap zorgt ervoor dat de dakbanen soepel blijven en de onderliggende constructie, zoals isolatie, niet in de weg zitten. Door de goede hechting van SBS dakmembranen, is de kans op lekkage nihil. Voor optimale sterkte wordt er bij SBS-bitumen minder kunststof toegevoegd dan bij APP-bitumen. Hierdoor is een bitumineus dak van SBS minder UV-bestendig. Kiest u ervoor om SBS-bitumen dakbedekking te plaatsen, verwerk deze dan bij iets koudere temperaturen en dek deze af met leislag of ballastgrind. Dit voorkomt dat zonnestralen doordringen op het bitumen.
4 jaar geleden
APP-bitumen is uv bestendig dus als je dak veel zon te verwerken krijg goede keuze gaat ook langer mee dan de sbs die niet uv bestendig is.