Hoe verwijder ik glazuur-randje van borden?

Mijn witte borden hebben een kleine versiering op de rand van het bord. Deze is door de vaatwasser erg beschadigd. Kan ik deze glazuur versiering eraf krijgen zodat ik gewone witte borden krijg?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (6)

Zal niet zo eenvoudig zijn. Wellicht met een Dremel. Echter, doordat je de glazuur weghaalt ontstaat er wel een poreuze rand. Niet zo fris en zal na gebruik met bijv macaroni doen verkleuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou wasbenzine kunnen proberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Dirk,
Glazuur is eigenlijk glas. Het zit erin gebakken. Wasbenzine kan er niks tegen beginnen.
Gaat je niet lukken, decoratie zit in het glazuur gebakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mijn is dat niet verstandig de laag glazuur heeft wel degelijk een functie namelijk het waterdicht maken van een aardewerk

Toegevoegd na 2 minuten:
bij het verwijderen van het glazuur wordt aardewerk poreus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer het eens met een brillo sponsje. Wel even op een onopvallende plek om te kijken of je het glazuur er niet af poetst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het volgende antwoord is van technische aard:
Je zou het eraf krijgen met fluorwaterstofzuur.

Het volgende advies is uit veiligheids overweging:
Levensgevaarlijk spul bij verkeerd gebruik! Kijk ermee uit.

Het volgende advies is gewoon een advies:
Geef je oude borden aan de kringloop. Koop bij de Xenos voor weining een mooi nieuw servies. da's veel gemakkelijker!

Toegevoegd na 22 uur:
De volgende aanvulling schoot mij te binnen.
Mijn eerdere antwoord was iets te kort door de bocht en mogelijk te theoretisch.

Tijdens mijn studie goudsmeden deden wij iets soortgelijks tijdens het vak emailleren van werkstukken. Alleen gaat het nu om een aardewerk bord.

Als de randversiering bovenop het witte glazuur van het bord ligt dan is het er met watervast (korund) schuurpapier af te schuren. kies wel een hele fijne korrel, en gebruik overvloedig water. Eindigen met een korund polijstpasta die je op een leren zeem doet. De rand is dan glad en netjes afgewerkt.

Let op, als de versiering er niet op gebakken zit, maar er in of onder dan schuur je het aardewerk bloot. De rand wordt dan poreus en is niet hygienisch meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze manier is wel erg theoretisch. Je zou ook fosforzuur of oxaalzuur kunnen gebruiken. Om geld te besparen voor een wit ontbijtbordje lijken mij dit geen reële opties.