Dat doosje is dichtgeplakt met versterkte dozentape. Dat is een tape van kraftpapier, versterkt met vezels zodat het niet scheurt. De witte draadjes die je ziet, zijn de glasvezeldraden die in de lijmlaag zijn verwerkt.

Dit soort tape is meestal niet zelfklevend. Er zit een gomlaag op, die je nat moet maken om het te laten plakken. Net als vroeger de postzegels. Omdat de plaklaag vlak voor het plakken nat wordt gemaakt en dan op karton wordt geplakt, trekt de plaklaag goed in het karton van de doos. Daardoor blijft het veel beter zitten dan tape met een lijmlaag zoals op ducttape of plakband. Dat plakt namelijk alleen op het buitenste laagje karton en dat trek je er dan gemakkelijk weer af. Doordat het vocht IN het karton trekt, gaat ook de plaklaag in de diepere lagen karton zitten. Als het is opgedroogd (en dat gaat vrij snel) zit het muurvast.

Om een doosje met dit soort tape te openen, heb je eigenlijk een mesje nodig. Of er moet een speciale openscheurrand in de doos zitten, waarmee je het karton in 2 stukken scheurt op een andere plek dan waar de tape zit. Door de vezels kun je het niet doorscheuren en door de ingetrokken gom kun je het er ook niet af trekken.
Toegevoegd op 20 juni 2023 18:52: bron
Inekez1
10 maanden geleden