Waar moet ik de blauwe draad mee verbinden?

Ik snap er nix van!! Toen ik een lamp op wilde hangen aan t plafond, viel het stukje blauwe draad eruit. Daarvoor zat dit draadje aan de lamp, via een kroonsteentje, net als de zwarte draad, en natuurlijk de andere einden in het plafond in zo'n blauwe doos. Geen idee hoe dat allemaal heet. Nu wil ik natuurlijk de blauwe draad weer op correcte wijze in die plafonddoos doen, zodat ik dan t andere uiteinde in het kroonsteentje van de lamp kan doen. Maarrrrrr, die plafonddoos zit zo vol dat ik niet kan ontdekken waar die blauwe draad nou vandaan kwam. Er zitten allerlei kleuren draden die dan weer afgeklemd zijn in zo'n zwart blokje. Nou neem ik aan dat die blauwe draad bij de andere blauwe draden moet?? Maar juist daar is geen gaatje meer vrij. Wel bij het blokje waar zwarte draden in zitten. Maar moet dat dan wel daarbij?? En hoe krijg ik zo'n zwart blokje open? Zucht.......

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

Blauw is de 0 draad en gaat naar de meterkast en de zwarte is de schakel draad en komt vanaf de schakelaar. De 0 draden kan je in de lasdoos bij de andere blauwe draden aansluiten