Hoe krijg ik een trekdraad door een pijp in de muur?

In mijn meterkast zitten uiteinden van "pijpen" --> een van die pijpen gaat naar de woonkamer --> hierin zit geen trekdraad meer

Ik wil nu een coax kabel door die pijp krijgen maar wat ik ook probeer ik krijg hem er gewoon niet doorheen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Je hebt een trekveer nodig, deze is vrij stijf en maar toch buigzaam. Je duw deze trek veer in de pijp tot hij er a/d andere kant er uit komt.(Liefst van boven naar beneden duwen, als er een verdieping tussen zit.) Dan je coax kabel strippen, tot je 8 cm binnen kabel en 8cm mantel kaal hebt(zinder isolatie) deze 2 door je door het oog van de trekveer en leg er een ordinaire knop in. Pak nu wat wasmiddel(dreft) doe dat op een vaatdoek, en vet de coaxkabel in. Laat iemand voorzichtig drekken en iemand voorzicht de coaxkabel er in duwwen. Zo moet het lukken!
Succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij gaat niet langs een andere verdieping, hij gaat een halve meter omhoog dan over het plafond van de muurkast, de gang, de woonkamer en dan aan de opposite wall naar onder naar het gat van de tv, ik schat iets van 15 meter. Ik ga een trekveer bestellen. Afwasmiddel check. Mischien ga ik wat olie proberen.

Andere antwoorden (4)

Misschien zit er vuil/troep in de buis en dus een verstopping. Of is de coax kabel gewoon te dik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tussen het 'traject' vanaf jouw meterkast naar de woonkamer, kunnen (diverse) verzameldoosjes zitten. Dáár kan jouw trekdraad z'n kop 'stoten'. Ga af van 't geluid tijdens het invoeren van de trekkabel...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de 'doehetzelf' kun je ijzeren spiraaldraden en kunststofdraden van een paar meter lang krijgen. Doe kun je eenvoudig door de buis schuiven, aan het eind zit een oog waar je de kabel, eventueel meerdere, kunt bevestigen. Nu komt het: je laat je partner aan de ene kant, het eind, trekken, aan de beginkant zorg je ervoor dat de draden netjes in de buis terecht komen. Dan net zo lang trekken dat de hele kabel erin zit. Fluitje van een cent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet dit met een trekveer doen. Wat bij verstoppingen nog wel eens wil helpen is een klein beetje vloeibaar afwasmiddel in de pijp te gooien, dan glijdt het beter. Wel dan eerst een paar keer doorheen trekken om het weer "droog" te krijgen.