Kun je de kamertemperatuur beïnvloeden door de muren een andere kleur te geven?

Wij hebben een washok waar de wasmachine staat en de was hangt te drogen, de kamer zit aan de zon kant van het huis. Ik wil het daar eens onder handen gaan nemen en vroeg me af dat als ik de muren ipv wit eens zwart zou schilderen, zou de temperatuur dmv de zon op de zwarte verf warmer worden waardoor mijn was sneller droogt? Of zou dit geen beduidend effect hebben op de kamertemperatuur?

een jaar geleden
1.3K
erotisi
een jaar geleden
bedoel je eigenlijk de binnen of buiten muur?
Pienderoo
een jaar geleden
Dan zal het wellicht niets uitmaken, welke kleur ik kies.
Het is voor binnen, De zon schijnt daar volop, (nouja, als er geen wolken voor zitten uiteraard)

Antwoorden (1)

Dat zal niet veel uitmaken. De zwarte muur absorbeert wel meer warmtestralen en zal daardoor zélf warmer worden echter wat betreft de uitstraling ervan maakt het niet veel uit of het wit of zwart is. En juist die uitstraling zelf is van belang voor jouw vraag.
In een andere casus werd dat als volgt beargumenteerd:
'Het is waar dat een zwart voorwerp veel warmer wordt in de zon dan een wit. Dat komt inderdaad doordat het zwarte voorwerp veel meer zonnestraling absorbeert. Daarom is het ook zwart: er wordt weinig zonlicht weerkaatst, in tegenstelling tot een wit voorwerp dat juist veel weerkaatst en weinig opneemt."Volgens Mudde geldt dit niet voor een afkoelend kopje gevuld met warme koffie. "De kleur van het kopje wordt bepaald door hoe het omgevingslicht weerkaatst. Dat is in essentie zonlicht, met een golflengte van ongeveer een halve micrometer. De warmtestraling die voorwerpen uitzenden speelt bij heel andere golflengten. Bij een voorwerp van 50 graden Celsius, bijvoorbeeld, is de golflengte ongeveer 10 micrometer. Dit is in het infrarood gebied. De meeste van onze stoffen gedragen zich in het infrarode gebied voor wat hun warmtestraling betreft hetzelfde. Het zwarte kopje onderscheidt zich in het infrarood gebied dus niet van het witte: beide stralen min of meer hetzelfde uit. Het verschil in kleur, zoals wij dat zien, komt door verschil in weerkaatsing van zonlicht en heeft weinig te maken met het gedrag bij infraroodstraling."

Aanvullend
Interessant is nog een andere soort kwestie namelijk betreffende de zonwering:
'Zoals we hebben gelezen heeft wit een hoge reflectiewaarde en zwart een hoge absorptiewaarde. Echter is de absorptiewaarde van zwart hoger dan de reflectiewaarde van wit, waardoor zwart uiteindelijk minder straling doorlaat en jouw woning minder snel laat opwarmen.'
een jaar geleden
Thecis
een jaar geleden
Wat betreft de zonwering, ik vraag me af of we het over hetzelfde materiaal en dikte hebben (oftewel of de kleur de enige variabele is). Maar wat betreft de kleur. Ik heb het gevoel dat het hier mis gaat. Een zwarte muur zal meer zonlicht absorberen, mits de buitenmuur zwart is. Dit zal een grotere warmte doorvoer geven dan een witte muur. Dus dan komt er meer warmte het huis in.
De analogie met de kop koffie gaat niet op omdat dit om stralingswarmte gaat. Het zou wel op gaan als we uitsluitend naar de luchtwarmte buiten zouden kijken. Warmte vanuit binnen zal geen verschil hier maken (wat betreft weerkaatsing). Dat is inderdaad verwaarloosbaar.