Hoe heet een werksleutel voor verzonken bouten?

Voor bouten die verzonken zitten in hout, zodat ze op gelijke hoogte met het hout komen te zitten, doorgaans verzonken in een cirkelvormige uitsnede.

1.1K
Inekez1
3 jaar geleden
Als het boorgat waarin de bout is verzonken groot genoeg is gemaakt, kun je met een dopsleutel losdraaien. Als het lukt om de moer van de bout een beetje los te draaien, kun je de bout met een hamer terugtikken door het hout zodat de kop er weer uitsteekt. En dan met elke passende sleutel losdraaien, of vasthouden en de moer eraf draaien. Er worden wel eens constructies gemaakt waarbij het helemaal niet de bedoeling is dat iemand het ooit nog gaat losdraaien. Of waar gewoon even niet goed over nagedacht is en het boorgaat groot genoeg is voor de kop van de bout, maar niet groot genoeg om er een dopsleutel op te zetten. De bout is dan in het gat getrokken door de moer strakker aan te draaien. Vergelijkbaar met een slotbout. Wat je dan kunt doen is met een mini slijptol (dremel, multitool) een gleufje in de kop van de bout slijpen zodat je er een platte schroevendraaier in kunt zetten.

Antwoorden (2)

Dopsleutel zeskant. (althans de meeste bouten zijn zeskant)

https://www.hornbach.nl/shop/WGB-Dopsleutel-zeskant-1-2-14-mm-DIN-3124/8415905/artikel.html
3 jaar geleden
jc54
3 jaar geleden
Deze dop is niet voor verzonken bouten......
Inekez1
3 jaar geleden
Dopsleutel werkt alleen als het gat zo groot is gemaakt dat er rondom de kop van de bout ruimte genoeg is voor een dopsleutel. Dan heb je wel een paar millimeter nodig rondom.
Inekez1
3 jaar geleden
Is de ruimte rond de bout te klein voor een dopsleutel dan kun je nog proberen met een beitel of slijptol meer ruimte te maken.
Ik denk dat je bedoelt: bouten of schroeven met verzonken kop.
Deze bouten/schroeven kunnen met platte schroevendraaier, kruiskop schroevendraaier, imbus-sleutel of torx-sleutel vastgezet of losgehaald worden.
Toegevoegd op 22 februari 2021 21:48: tekst
jc54