Is geïmpregneerd hout ook weerbestendig als je het op maat zaagt?

Je kunt bij bouwmarkten tuinhout kopen, dat is geïmpregneerd waardoor het beter tegen vocht kan. Maar wat nu als je een lange balk in kleinere stukjes zaagt. Is het dan nog waterbestendig, of zijn de zaagvlakken niet geïmpregneerd, waardoor het daar gaat rotten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.6K
liveisgreat
9 jaar geleden
geïmpregneerd hout wordt zelden in zijn geheel gebruikt. dat zou ook wat raar zijn, het zou betekenen dat de maten afgestemd zijn op iedere situatie. dus men gaat er bij de productie van uit dat het zal worden verwerkt. daarom wordt het ook grondig geïmpregneerd, zodat verwerking mogelijk is.
Je kan voor de zekerheid natuurlijk altijd een impregneermiddel op de afgezaagde randen strijken, is niet heel veel werk. Ik heb het niet gedaan voor mijn zelfgebouwd tuinhok, en tot hiertoe zie ik niets gebeuren. Ik heb het wel 2 x gelazuurd aan de buitenkant, dus mogelijk geeft dit ook wat extra bescherming. De houten schutting van mijn vriend is helemaal niet behandeld (dus geïmpregneerd hout dat nadien niet meer nabehandeld werd) en staat er al 10 jaar zonder problemen.
Plus hangt veel ook af van de houtsoort. Sommige soorten zijn weerbestendiger dan andere. Kies niet voor het goedkoopste geïmpregneerd hout.

Het beste antwoord

als je geimpregneerd hout doorzaagd zie je dat de balk ofzo niet helemaal doordrongen is van het impregneer middel
dus zeker de kopse kanten moet je weer meerdere keren behandelen met een dunne beits zodat het er goed intrekt.
als je er niks opsmeert had je net zo goed normaal hout kunnen nemen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kan het kopse hout beschermen door het te behandelen met een 2k randensealer.
Dan is het kopse hout beschermt tegen intrekkend vocht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geïmpregneerd hout is onder hoge druk, door en door, behandeld. Hierdoor zijn ook dus ook de zaagvlakken in principe nog gewoon beschermd. Wel is het zo dat kops hout kwetsbaarder is dan het langshout.
Kortom: De door jou gezaagde vlakken zijn niet minder beschermd maar als het eenmaal ergens gaat rotten ( en dat gaat hoe dan ook gebeuren) zal dat aan het kopse hout gebeuren
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kleur zegt niets over de mate van impregneren. De buitenkant van het hout is verkleurd door (zon)licht, niet door het verduurzamingsmiddel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ maar bouw er iets van het kan net zo goed eerst op contact plekken gaat rotten.
Ivana
9 jaar geleden
Plus.
Snap de min echt niet.!