Wat voor een type rookmelder hang ik in de keuken?

Er wordt veel gesproken over optische rookmelders. Echter is dit ook de juiste melder om in je keuken te hangen? Reageren optische melders ook niet op bijvoorbeeld stoom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

In een keuken zal je in de regel geen optische rookmelder plaatsen, zelfs helemaal geen rookmelder omdat de kans dat de melder vervuilt met oliedamp erg groot is. Een vervuilde melder spreekt heel erg snel aan en wordt onbetrouwbaar.

Als je in een keuken een brandmelder wilt plaatsen dan moet het een thermo-maximaal melder zijn. Die spreekt pas aan als er een dusdanige warmteontwikkeling in de keuken is, dat dat alleen van brand afkomstig kan zijn.

Nadeel van de thermische melder is dat deze langzamer reageert dan een optische rookmelder. Daarom adviseer ik om in combinatie met de thermische melder ook een CO (koolmonoxide) melder te plaatsen, die reageert op onvolledig verbrande zaken (bijvoorbeeld een smeulende pannenlap of zo).
itsme
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Eigenlijke alle melders reageren ook op stoom.

Ik zou je aanraden om gewoon een optische te kopen en 'm op een plek hangen waar veel kamers op uitkomen.
Dan de melder vaak dichtbij genoeg om toch op tijd te laten melden dat er iets mis is ipv dat ie helemaal aan de andere kant van de kamer staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de website van de brandweer vinden we de volgende informatie:
Bij woningen met twee woonlagen doet u er
verstandig aan op iedere verdieping een melder
te plaatsen, bij voorkeur op de slaapverdieping,
boven aan de trap tegen het plafond. Voor een
maximale beveiliging, ongeacht het aantal woonlagen,
kunt u in iedere ruimte waar regelmatig
iemand is een melder plaatsen. Denk met name
aan de woonkamer, slaapkamer(s) en iedere
ruimte waar een elektrisch apparaat staat.
Gebruik bij voorkeur onderling verbindbare
rookmelders. Als er dan een melder afgaat,
doen de andere melders dat ook.

Sommige plekken zijn niet geschikt voor een
rookmelder.
- In de badkamer en de keuken zou u door stoom
en vocht te vaak een vals alarm krijgen.
- Bij een ventilatieopening of mechanische ventilator
en boven verwarmingstoestellen en radiatoren
kunnen rookdeeltjes door luchtstromingen
de rookmelder niet bereiken.
- In de garage kunnen uitlaatgassen ook vals
alarm veroorzaken.
Wil je er meer over weten kijk dan even op de website.

al@din HJ
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat dat de site zijn waar ik wat info uitgehaald heb net:p
Wat voor type rookmelder voor jou het beste is, en op welke plaats je deze het beste kunt hangen, hangt van jouw woonsituatie af.
Hoe groot is je woning? Is alles gelijkvloers? Waar zijn de uitgangen (vluchtwegen)? Is één rookmelder voldoende? Voor ons is het moeilijk om een goed advies te geven, want eigenlijk heeft elk huis een advies op maat nodig.

Een aantal aandachtspunten bij de plaatsing van de rookmelder(s) zijn:
-De rookmelders moeten zoveel mogelijk hangen in de vluchtroute, dichtbij plaatsen waar een reële kans op brand bestaat.
-Alleen in een aantal gevallen geeft één rookmelder voldoende bescherming
- De rook zal zich verspreiden van beneden naar boven. Een melder op de begane grond zal daarom niet tijdig reageren op een brand op de eerste of hoger gelegen verdiepingen.
-Een melder op een hoog punt in de woning reageert pas wanneer de rook hem daar bereikt. Bij een brand op een lager gelegen verdieping heeft de rook zich al door de vluchtroute verspreid wanneer deze melder afgaat.
-Het geluidssignaal moet overal goed hoorbaar zijn, in ieder geval in de slaapkamers.

Voor meer aandachtspunten, tips en informatie: zie link