Voegen in de douche glad maken, hoe doe ik dit?

De voegen tussen de tegeltjes zijn redelijk oud, ik gok van omstreeks 1965 maar verder nog wel goed, diepteverschil tussen voeg en tegel is plusminus 1,5mm.
De voegen zijn daarentegen wel ruw of poreus, waardoor er makkelijk vuil en schimmel in blijft zitten.
Nou wil ik de voegen volledig glad en 'waterdicht' maken.
Hoe kan ik dit het makkelijkste en beste doen? Ik heb al 'voegenfris' geprobeerd, maar dit is naar mijn mening een matige, tijdelijke oplossing..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Ik had precies dezelfde situatie in mij badkuip thuis (tegels uit 1970), en de voegen zagen niet zo fris uit.
Na een paar keer gewoon overschilderen (zeer tijdelijke oplossing!) was ik het zat en heb ik het grondig aangepakt.

Eerst met staalwol en met behulp van voegenfris heb ik de voegen grondig schoongemaakt en alle resten van oud verf verwijderd. Dankzij de staalwol worden ook de voegen glad geschuurd. Dat was een behoorlijk karwei, maar binnen 1 uur had ik alles goed schoon.
Tip: gebruik stevige rubber handschoenen, want anders zal de staalwol je vingers en nagels helemaal wegvreten!

Ik heb de boel daarna grondig gespoeld met water en 24 uur laten drogen. De radiator in de badkamer op volle toeren en goed ventileren. Dat heb je écht nodig zodat in de volgende stap de voegenwit goed doordringt in de voegen.

Toen alles écht heel goed droog was, heb ik de voegen behandeld met voegenwit. Niet zo'n lullige stift, maar de voegenwit van HG (zelfde merk als de voegenfris) Hoe lang dit moest drogen weet ik niet meer, het staat op de fles.
Restjes die op de tegels staan kan je later makkelijk met een radeermesje verwijderen.

Dit lijkt veel werk, maar het viel mee, en het resultaat was werkelijk fantastisch.
Je moet wel rekening houden dat je de douche 1,5 dag niet kan gebruiken, maar dit alles heb ik 4 jaar geleden gedaan, en de voegen zien nog steeds perfect uit. Al in al was zeer zeker een goede keuze!

Veel succes en ik hoop dat dit helpt!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb wel eens voegenwit gebruikt. Dat is denk ik compacter dan voegenfris en blijft lang goed.