Met wat voor verf moet ik mijn zelf in elkaar gezette gitaar verven?

Ik heb een gitaar bouw set gekocht nu vraag ik me alleen af met wat voor soort verf ik hem moet verven? En moet ik naast het verven er ook iets van hout olie over heen doen?
Het is een elektrische gitaar. Ik hoop dat iemand me met mijn vraag kan helpen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.3K
fremar
5 jaar geleden
https://www.mrdrubbel.nl/gitaar-lak-verf-kopen

Het beste antwoord

De meeste houtsoorten waar gitaren van gemaakt worden zijn redelijk poreus. Om te voorkomen dat je veel verf kwijtraakt voor je een mooie egaal effect krijgt is goede voorbehandeling nodig.
Afhankelijk van de verf of lak die je gaat gebruiken, en de soort hout, gebruik je een sealer, filler of grondlak om je gitaar voor te behandelen. Vraag desnoods advies bij een goede verfspeciaalzaak.
Bij het verven van je gitaar is het vooral belangrijk dat je een lak kiest die slijt- en krasvast is. Je wilt natuurlijk wel op je ‘nieuwe’ gitaar kunnen spelen.
Een twee componenten lak is super sterk maar vormt een vrij dikke laag, wat het geluid niet ten goede komt. Daarom kiezen veel gitaarbouwers voor bijvoorbeeld polyurethaan lakken. Ze zijn minder hard maar wel slijt- en krasvast. En de laag is redelijk dun aan te brengen zodat de klank van je gitaar mooi blijft.

De nieuwe kleur van je gitaar ga je in verschillende lagen aanbrengen. Tussen elke laag schuur je opnieuw je gitaar om een schitterend, glad effect te krijgen. Het kan zomaar zijn dat je 6 – 8 lagen aan moet brengen voor je tevreden bent met het resultaat.
Als afwerking van de kleurlaag kan je kiezen om je gitaar af te werken met olie, wax of lak. Een laklaag is het hardste en geeft de beste bescherming.
Geef elke blanke laklaag voldoende tijd om uit te harden, dan krijg je het mooiste resultaat. Is de laklaag droog dan schuur je deze voorzichtig op voor je de volgende laag aanbrengt. Na zo’n 6 lagen kan je met nat schuurpapier gaan schuren voor een nog mooier resultaat. Ben je tevreden over het resultaat en is de beschermlaag dik genoeg? Laat dan je gitaar één tot drie weken met rust. De lak kan in die tijd goed uitharden. Zie je na deze periode weer oneffenheden dan kan je deze nog schuren.De laatste stap bij het verven van je gitaar is het polijsten. Hierdoor krijg je die prachtige glans. Je gebruikt hiervoor gewone autopoets.