hoe maak ik een zo dun als mogelijke geluidswerende muur (voor geluid van de buren)?

ik heb een geluidsoverdracht tussen de buren en mezelf. In die mate dat in mijn slaapkamer het lijkt alsof het toilet van de buren er staat.
gewoon matig spreken en zachte muziek klinkt ook door... we horen echt alles van elkaar. Laatst vroeg mijn buurman of ik stiller kon geeuwen :-/.
Om maar te zeggen: het moet een goede isolatie zijn. Alleen zijn de kamers al zeer klein dus veel plaats mag het niet innemen....

9 jaar geleden
17.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Komt minimaal zo'n 56mm bij/wand. Wordt wel een beetje Villa Gipsplaat... https://www.karwei.nl/geluidsisolatie-bij-wanden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vaak bij een goede stoffering dus vloer bedekking en dikke gordijnen zelfs op plekken die geen contact met de buren hebben . Dus veel zachte absorberende materialen in de ruimte helpen al het geluid binnen te houden .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad binnen houden: geluidsisolatie doe je ideaal op de plek waar het ontstaat.
Eenmaal "in de muur" gaat het ook via de vloer naar de buren. Het geluid van het toilet zal dan ook bijna niet te verhelpen zijn.
Ivana
9 jaar geleden
Oordopjes.....de kleinste isolatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De lage tonen en gebrom zal lastig te dempen zijn, maar praten en toiletgekletter is goed te dempen door de muur eerst te beplakken met een dunne noppenfolie en daar vervolgens een (gips)platen wand tegen te zetten, die tegen de nopenfolie geklemd wordt door op vloer zijwanden en plafond een afwerk lat te monteren. Succes gegarandeerd. Doordat de wand trilling geisoleerd door de noppenfolie 'vrij' staat van de muur wordt het geluid niet meer doorgegeven.
liveisgreat
9 jaar geleden
W201 bedankt voor je antwoord, maar ik begrijp het niet helemaal
dus
- noppenfolie plakken tegen de muur
- gipsplaat of andere plaats bevestigen door lat op vloer en plafond.
dus
als ik het goed begrijp rààkt die plaat de folie?
Hoe dan ook, lijkt me wel een optie. Heb je al ervaring met deze manier van werken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hoeft W201 niet te begrijpen want het klopt niet:
http://rigolett.home.xs4all.nl/GV/buren/materia.htm
Luchtbelfolie: noppenfolie, is luchtdicht, maar wegens zijn zeer geringe gewicht ongeschikt voor geluidsisolatie. Zie ook Polyethyleenfolie .

Antwoorden (3)

Zorg dat je een dunne wand plaats los van de muur.
Dit omdat anders het geluid via het contact met de oude muur nog door komt.
Frame met isolatiemateriaal en daarop gipsplaat dat je kan stuken.
Zie bron
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
goed antwoord maar maak deze wand ook los van je eigen vloer, wanden en plafond. plaats eerst rondom een rubber laag (rubber mat bijv.) klem daar tussen het frame,....... als je echt geen geluid meer wil plaats je eerst op het frame bitumen dakbedekking daarover de gipsplaat los van vloer,wanden en plafond ....
Geluid is trilling, dus wilt u die dempen.
Natuurlijk is er het berucht eierdop schuim.
Alleen is de vraag wilt u dat en/of vind u dat mooi.
Wat ook vaak goed werkt is een gordijn of doek los laten hangen voor de muur.
Ook deze absorberen de trillingen goed. Maar in alle gevallen heeft u ruimte nodig om de trillingen op te vangen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Allereerst is het nodig de constructie van de muur en omgeving te kennen. Is het een massieve muur? Hoe dik, hoe zwaar? sluiten plafonds en zijmuren goed aan?
Dan zijn er twee vormen van geluid, die overlast veroorzaken: contactgeluid en transmissiegeluid.
Tegen contactgeluid zoals lopen, schuiven van meubilair, toilet, doe je niet zo veel, daar moeten de buren wat aan doen. Je hoort het in principe door het hele huis,
Transmissiegeluid komt door kieren, gaten, buitenlucht of dunne, lichte wanden. Daartegen eerst naar kieren en gaten zoeken. Ramen dicht. let vooral op aansluitingen van plafond en muren. Ook inbouw stopcontacten kunnen een lek vormen.
Alleen bij een lichte tussenwand kan een voorzetwand helpen. Die wand moet vrij van de tussenwand staan en zo zwaar mogelijk zijn. Dubbel 12 mm gipsplaat minimaal. Akoestisch glaswol ertussen kan de isolatie verbeteren, maar absorptie is niet de oplossing van het probleem.
Dit probleem is niet eenvoudig op te lossen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
- muur is enkele steen (totale dikte 12 cm, dus heael dun)
- het gaat over contactgeluid... we hebben geen gaten in muren en stopcontacten e.d.
Je ziet heel wat voorbeelden van geluidsisolatie op internet, maar het punt is dus dat ik heel weinig plaats heb. als ik je echter goed begrijp is geen enkele manier écht afdoende? Ik denk ook dat zulke zware gipsplaten niet gedragen kunnen worden door de vloer..
.