Kan ik een gedeelte van de kitrand in min douchebak overkitten, of moet ik dan de gehele bak kitten?

Alleen een gedeelte van de kitrand tussen de tegens en de douchebak zelf lekt. Moet ik nu de complete douchebak afkitten, of volstaat het om alleen het gedeelte wat lekt af te kitten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
31.5K

Het beste antwoord

Ik zou u adviseren om oude kitlagen te verwijderen en een nieuwe kitlaag aan te brengen. Omdat siliconenkit in een kokergeleverd wordt en na opening slechts een poosje houdbaar is het het beste om deze in een klus op te maken. Begin aan de minst natte kant van de klus zodat u de slag te pakken heeft waar het echt waterdicht moet worden. Als u er voor zorgt dat de voeg tot achteraan gevuld is kan er weinig mis gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het volstaat om de oude, lekkende kitrand weg te snijden en alleen die rand opnieuw te doen. Wel zorgen dat er geen gaatjes blijven zitten in de aansluiting met de oude rand, dus liever een dun laagje extra dan een stukje overslaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zeker weet waar het lek zit hoef je niet alles te verwijderen. Mooier is wel alles opnieuw doen natuurlijk.
Gebruik wel speciale kit, tegen schimmels etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel de antwoorden die mijn voorgangers gegeven hebben in theorie klopt, is het vragen om problemen: Je gaat nu overgangen creeren tussen oude en nieuwe kit. Buiten de vraag of het uberhaupt mooit wordt, zijn dat ook DE plekken waar het weer kan gaan lekken.

Beter kan je de hele bak los snijden (er zijn speciale mesjes voor) of uitbijten (er is een chemisch middel dat kit uit kan bijten. Let wel op: Het zou kunststof bakken en ramen wel eens kunnen uitbijten: Even goed de verpakking lezen).

Overkitten zou ik nooit doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zal toch om het goed te doen alle oude kit verwijderen.
Doe je dat niet dan heb en hou je een lelijke kitrand en de kans is ook groot dat je een slechte hechting heb waardoor het niet blijft zitten.
Om toch de beste resultaat te hebben alle kitranden verwijderen en nieuwe kitrand aan brengen. Voor een mooie rand (als je het hebt) een pvc buis voor bedradingen schuin afzagen en dan daarmee langs de randen, want dan heb je mooie strakke kitrand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet de gehele kitlaag weg halen en vervangen is wel wat werk want je moet het goed schoonmaken en zorg dat je het goed droog maakt voor je gaat kitten en na het kitten even meet een natte vinger met wat afwas middel mooi glad maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stop, niet zelf doen.
Ik ben zelf eigenaar van een kitbedrijf en zie dagelijks problemen als deze. Vaak proberen mensen het zelf op te lossen bij een beetje kit erbij te spuiten, laat een professioneel kitbedrijf vanuit je eigen stad alle kitvoegen in het gehele douchehoek verwijderen en alles opnieuw afkitten, dit zal ongeveer €150 kosten en als je vanuit gaat dat het daarna 10 jaar probleemloos waterdicht is, is het een goedkoop en zeker oplossing.
Als je het zelf gaat doen loop je een groot risico dat het fout gaat en dat zit je met vervolg schade. Laat het aub doen door een kitbedrijf en niet en loodgietersbedrijf of en kennis of iemand die het denkt te weten, laat het over aan de vakman, een professionele kitbedrijf dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Steenuiltje
13 jaar geleden
Ik vind dat je dit best wel zelf kunt doen! Zeker als je een beetje handig bent. Laat je goed voorlichten bij de bouwmarkt (of waar je ook je kit aanschaft) en gebruik kit die schimmelwerend is. Ik zou ook alles eruit halen en opnieuw erin kitten. Geen stukjes. Maar om nou te zeggen dat je daar direct 150 euro voor aan de vakman moet uitgeven ...nou nee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Billy the Kit! Wij klussers leven graag gevaarlijk en doen het dus het liefste zelf ;-)