Kan het kwaad als je de draden van een plafondlamp omdraait met aansluiten?

Ik wil een plafondlamp ophangen maar de draden die uit de lamp komen zijn beide zwart. Waarschijnlijk zijn de originele draden in het verleden eens vervangen. Kan het kwaad als ik de draden verkeerd om aan de contactdoos bevestig? Want het wordt nu gokken welke de blauwe en welke de zwarte is.

5 jaar geleden
5.8K
TurfGraver
5 jaar geleden
Voor het functioneren van de lamp maakt het niet uit welke draad waarop aangesloten zit.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Met gokken heb je 50% kans. Met een spanningzoeker weet je het zeker.

Antwoorden (2)

Het maakt niet uit welke draad je op welke aansluiting op de lamp aansluit.
Een draad zal constante spanning geven, de andere zal de schakeldraad zijn.
Toegevoegd op 06 januari 2019 12:20: tekst
paulus811
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
"Een draad zal constante spanning geven"
8-| Dat is niet te hopen.
Het is een stuk veiliger, als de fase draad om het middenpunt van de lamp zit, dan raak je hem minder snel per ongeluk aan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
Schakeldraad zal dat dan zijn.
Nul op mantel is inderdaad "veiliger" al maakt het met de huidige fittingen niet veel meer uit. Deze worden ontkoppeld bij losdraaien van lamp.