Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Met wat, de uiteinden van een gevlochten koord verzegelen, zonder noemenswaardige verdikking, om te voorkomen dat ze terug ontrafelen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Met welke benaming erachter vragen in een winkel?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
9.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De eenvoudigste manier is met nagellak.
Simpeler kan het niet, heb je dit niet in huis, kun je bij een voordeel drogist voor weinig een potje kopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hoe je het exact in de winkel moet noemen weet ik niet, maar bij scouting hebben we het over het 'afwerken' van een touw.

Dat kan op verschillende manieren, maar de eenvoudigste manier zonder noemenswaardige verdikking gaat met een 'gewone takeling'.

Zie ook: http://nl.scoutwiki.org/Gewone_takeling
(Lees meer...)
Antoni
8 jaar geleden
Die afwerking ken ik ook van Scouting, maar hierna werden de uiteinden, voorzover mij bekend, nog verder afgewerkt door de takeling te verven, of misschien werden de uiteinden gewoon even in een verfpot gedoopt. Hoe dit precies werd gedaan, weet ik niet: ik ken alleen de zo afgewerkte touwen.
Antoni
8 jaar geleden
+ 1 voor je antwoord!
je kunt er ook een stuk isolatieband omheen wikkelen, dan vraag je in de winkel gewoon naar isolatieband
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vraag in de winkel naar 'krimpkous'. Dat is een soort plastic buis (in verschillende diktes verkrijgbaar). Als je dat verwarmt krimpt het totdat de uiteinde van het touw muurvast zit. Het brengt dan geen verdikking aan, wat wel het geval is als je het op andere wijze omwikkelt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als het synthetisch touw is kan je het uiteinde ook even in een vlam houden, dan versmelt het einde en laat niet meer los.
(Lees meer...)
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mooie oplossing. Misschien handig erbij te vermelden dat deze krimpkousen met name in elektronica zaken te verkrijgen zijn.
En verwarmen gaat het beste met een verfafbrander, heeft nog aardig wat hitte nodig om mooi rondom af te sluiten, oppassen dus dat het touw niet mee gaat branden :-)
Maar al met al, mooie oplossing +
Ivana
8 jaar geleden
@XXXIII Goeie aanvulling. Voor mij zo normaal dat ik niet aan aanvullingen gedacht heb. :)
Het meeste touw is kunststof touw, een watersportwinkel heeft daar een apparaat voor om het af te snijden zonder dat het gaat ratelen. Thuis warm maken met een gaspitje kan ook.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding