Hoe verwijder je glasverf van glas?

Op de ruit in de voordeur staat een decoratie gemaakt met glasverf. Hoe is deze te verwijderen ?
Met een verfkrabber lukt niet, anders zou. Ik deze vraag hier niet stellen

Toegevoegd na 2 dagen:
Dank voor de reacties; met een metalen verfkrabber ging het inderdaad beter dan met zo'n plastic geval. Maar...het glas ging onder de grote druk, die uitgeoefend moest worden om de verf te verwijderen, stuk. Het wordt dus een nieuw ruitje ;-(

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
8.6K
Inekez1
6 jaar geleden
Als het een glad raam is, moet het met een verfkrabber wel kunnen, al zul je daar behoorlijk kracht voor moeten zetten en telkens kleine hoekjes moeten afsteken. Met een goedkoop plastic krabbertje kun je niet genoeg kracht zetten. Koop een metalen krabber en steek telkens schuin kleine hoekjes af. Is het een geribbeld raam, dan heeft een krabber geen nut. Als het raam al een matte uitstraling heeft (dus niet geheel helder) of je bent bereid dat er van te maken, kun je met een fijn schuurbolletje en polijstschijfje of bolletje in een dremel aan de slag. Door het schuren ontstaan lichte krassen in het glas, die je daarna weer weg kunt polijsten. Helemaal helder wordt het wellicht niet meer, voor een egaal resultaat zul je mogelijk het hele glas moeten bewerken. Als het gewoon enkelglas is, kun je ook overwegen om het glas te vervangen. Een stuk enkelglas is niet duur en voor standaard maten voordeuren ook wel tweedehands te vinden. Of als je toch gaat vervangen: laat er gelijk dubbelglas in zetten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank voor de reacties; met een metalen verfkrabber ging het inderdaad beter dan met zo'n plastic geval. Maar...het glas ging onder de grote druk, die uitgeoefend moest worden om de verf te verwijderen, stuk. Het wordt dus een nieuw ruitje ;-(

Antwoorden (1)

Ik zou het met een schraper doen waar een scheermes in zit.

Hiermee kun je met de hand een grote kracht uitoefenen op het kleine oppervlak van het snijvlak van het scheermes.