Autodeur over spuiten. Alleen schuren of ook primer ofzo eronder?

Mijn auto deur moet even over gespoten worden want zitten krassen in. Dit wil ik even zelf doen. Is goed opschuren en ontvetten voldoende of moet ik ook nog iets van primer ofzo eronder spuiten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Primer gebruik je als ondergrond als je plamuur hebt gebruikt. Ik kan niet zien hoe diep de krassen zijn, maar toch zou ik het op schuren met waterproof schuurpapier, schuren met de hand is het beste resultaat voor een doe het zelver. Machinaal kan ook, maar als je geen ervaring hier in hebt zou ik dit niet doen, je haalt er te snel teveel vanaf. Ik zou de krassen licht plamuren, bijvoorbeeld met polyester plamuur, deze droog snel en schuren is niet zo ernstig als staal plamuur. Goed laten drogen. Daarna rustig schuren met waterproof schuurpapier, niet te grof.
Als alles helemaal glad is maak je alles schoon met wasbenzine en controleer je of de krassen onzichtbaar zijn geworden. Als alles netjes en glad is zou ik er een lichte laag primer op spuiten, neem wel een primer die in combinatie kan met je autolak. Er zijn diverse soorten lakken die niet met elkaar overweg kunnen en dat kan je overige lak ernstig aantasten.
Na de primer als deze goed is gedroogd ga je de primer licht schuren, als hij glad is schoonmaken met wasbenzine en dan kan je de lak door diversen lagen licht op de deur te spuiten. Probeer de hele deur over de breedte te spuiten, als je een klein deel op de deur spuit is en blijft meestal zichtbaar. Als de lak goed is opgedroogd zal je er blankelak ( Glans ) op moeten spuiten om het glimmend en de glans er in te krijgen.

Succes !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Even zelf doen zal niet mee vallen!
Indien de lak er nog steeds goed op zit en de krassen niet helemaal op het metaal zitten, kan je met ontvetten en opschuren een heel eind komen.
Maar even een deur spuiten als je dat nog nooit eerder gedaan hebt, zal heel erg tegenvallen, je moet precies de goede verfsamenstelling hebben om te kunnen spuiten, je moet in verschillende hele dunnen laagjes spuiten, anders wordt het een zootje.
Ga je in een schuur of garage spuiten, houdt dan rekening met giftige verfdampen! ( explosie gevaar)
En op alles in de garage kan verf komen!
Echt op alles, deze is vrijwel niet te verwijderen.
Doe je het buiten, dan waait een deel van je verf weg van de auto en alles onderweg waar het tegenaan komt zit met deze verf, het ergste is de auto van de buren (deze dingen gebeuren)maar ook op tuinstoelen, planten, bestrating enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst opschuren . dan kun je ook zien of de kras tot op het metaal zit zo ja dan plamuren . glad schuren . nogmaals schuren met hel fijn waterproof schuurpapier en met water dan schuur je ook de hele fijne krasjes weg .
Dan grondverf erop . dan weer licht schuren en weer water gebruiken .
Dan ontvetten dat kan met thinner .
Dan met een stofdoekje goed stofvrij maken .
Dan enkele laagjes verf erop .