Moet de gasmeter helemaal stil staan als er geen gasverbruik is?

Ik heb in mijn huis een gaslek opgelost. (Lekkende las op een knie onder een gaskraan.) Alles gesopt en volgens de wet van bartjens moet het nu helemaal goed zijn. Daarna alle gaskachels, geiser en fornuis afgesloten, een kwartier gewacht en nu blijkt dat de gasmeter toch nog iets blijft lopen. In totaal ongeveer een liter gas per uur. Is dit normaal of hoort een gasmeter echt helemaal stil te staan? Ik ruik verder nergens gas, ik rook dus wel gas toen dat gaslek er zat.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.5K

Het beste antwoord

Ja.

Het kan ook dat een van de gaskranen van de kachels of geiser niet helemaal afsluiten.
Het gas verdwijnt dan mogelijk de schoorsteen in. Dit is lastig te ontdekken.

Als het goed is is de installatie zo aangelegd dat er zich geen gas kan ophopen in een afgesloten ruimte. Er horen geen koppelingen in kruipruimtes en muren te zitten, dit is in de praktijk vaak anders.

Als je alle leidingen en koppelingen kan volgen dan kan je die zelf nog afgaan met een spuitbus gaslekzoeker.
Eventueel kan een een digitale zoeker huren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeepsop (niet te sterk) werkt trouwens net zo goed als gaslek zoeker. (met plantenspuit of kwastje) Zo'n digitale is ideaal als je geen idee hebt in welke ruimte je moet gaan zoeken.

Andere antwoorden (3)

De gasmeter moet absoluut stil staan bij geen gebruik gas, het is namelijk een flow-meter, welke alleen draait als er gas langs stroomt.

Ivm het gevaar zou ik er een expert bijhalen, deze hebben vaak een gasmeter bij zich, hiermee kunnen ze minimale lekkages opsporen welke met het menselijk neus niet waarneembaar zijn.

Snel tot actie overgaan!

Succes.

Toegevoegd na 2 minuten:
Draai de hoofdkraan maar eens dicht, je zal zien dat de meter nu wel stil staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gezien je uitleg hier raad ik je echt aan een expert erbij te halen.
Het is wel gas waar je over praat! Dodelijke gassen en explosiegevaar. Niet alleen voor jou, maar ook je medebewoners en de buren. Wol je dat risico nemen?
Zonder verbruik moet elke meter rigoureus stilstaan, zowel gas, elektriciteit als water.
Het afsoppen van een las zegt enkel dat die las dicht is en niets over lekken in de volledige installatie.
U zit ongetwijfeld ergens met een lek en zou daar maar DRINGEND werk van maken.
Zelfs één liter per uur kan zich ergens ophopen en bij de minste ontsteking een ontploffing veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar moet je inderdaad een loodgieters of gasbedrijf bij laten komen.Die hebben daarvoor een speciale pomp met een meter waarbij ze de gasmeter loskoppelen en dan de installatie onder druk zetten.Na een minuut of 15 mag die meter op die pomp niet terug gelopen zijn.Zoja dan zijn de gasleidingen lek doorgeroest of ergens in een muur doorgerot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In dit geval lekt er een liter per uur weg.
Dan heb je niks aan een testpomp, dan blijf je pompen..
Ook te huur trouwens:
http://www.boels.nl/huren/installatietechniek/loodgietersgereedschap/afpers-en-testpomp Wel handig om te testen als ie denkt dat ie het lek te pakken heeft. Ook een iets veiliger dan testen met gas en meer zekerheid omdat je onder een hogere druk test.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een goed bedrijf heeft inderdaad een soort van fietspomp met een meter en als deze niet op druk te krijgen word de gehele gasinstallatie afgekeurd en opnieuw gelegd moeten worden.