Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik het best mijn verfrollertje bewaren tot ik weer ga ververn?

Ik ben mijn keuken aan het schilderen. Kozijnen, deuren, muren en plafond. Hoe bewaar ik het best mijn gebruikte verfrollers en kwasten tot ik weer aan die bepaalde kleur toe ben? Ik vind het zo zonde om steeds een nieuw rollertje te moeten nemen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welke verf gebruik je voor m.n. kozijnen en deuren; acryl (water) of alkyd (terpentine)
Voor de muren en plafonds latex neem ik aan ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sjaddie, fijn dat je reageert. Sinds je hulp bij mijn laatste verfklus kun je bij mij niet meer stuk.
De muren en plafond doe ik inderdaad met latex. Voor de kozijnen en deuren gebruik ik alkydverf. Omdat ik gedeelte voor gedeelte doe, gebruik ik soms de rollers en kwasten 2 dagen niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hai Cavia,
De meeste antwoorden zijn al gegeven hoor (zie de plussen). Er is -naar mijn idee- alleen géén duidelijk onderscheid gemaakt tussen het één en het ander.
Latex voor twee á drie dagen:
-rollers in een plastic zakje (klein) of tasje (groot) rollen (zie Sjaan en Suussuus als het langere tijd duurt).
-latex kwasten kun je het beste uitspoelen en laten drogen, opgerold in keuken papier o.i.d., of met de haren in de latex laten staan; is milieuvriendelijker. (voor gebruik goed afstrijken aan de rand van de emmer of pot)
Alkyd voor dagen / weken: bij acryl dus niet!
-rollertjes in de diepvries in een boterhamzakje rollen. (wel op tijd vóór gebruik er uit halen, zodat de kou er af is)
-kwasten in een jampotje met water; als de haren maar onder staan is dat voldoende. Vóór gebruik uitslaan (zie Koole122), in de verf werken en klaar!
NIET in terpentine, want dan splijten de haren en gaat de kwaliteit achteruit. Daarnaast blijft er altijd terp. in de krop (het hart) van de kwast zitten en loop de verf er langs je ellenbogen uit.
Wil je een goede schilderskwast voor langere tijd goed houden (maanden tot jaren), zet deze dan in een potje met lijnolie. (wel eens in de zoveel weken roeren) Je hoeft de kwast dan niet uit te spoelen. Is ook beter voor het milieu.
Good luck !

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (13)

inpakken in aluminiumfolie. Blijft wel een dagje goed.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in een plasiczakje rollen, goed luchtdicht.

Toegevoegd na 49 seconden:
plasticzakje moet er staan.
mee eens sjaddie?? ;))
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon in een boterhamzakje of een pedaalemmerzak.. plastic even goed om de roller of kwast drukken, hoe minder lucht er bij, hoe minder snel de verf op de roller uitdroogt. bij verf op waterbasis kun je de roller nog even extra bevochtigen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In plastic zakje zo goed mogelijk luchtdicht en dat in de koelkast bewaren! Zo hard de verf bijna niet uit, en kan je hem zeker 3 dagen bewaren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kwasten kun je in een potje met water zetten. Ook als je lak gebruikt hebt, dan drogen ze niet uit. Voor gebruik even uitspoelen met terpentine en ze zijn weer als nieuw. Wel zorgen dat het water niet opdroogt want dan drogen je kwasten natuurlijk ook uit!
Rollers kun je even bewaren in een plastic zakje, maar ook daarin zullen ze hard worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon in een potje water zetten!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wikkel het rolletje of kwast in de aluminiumfolie en leg het in de diepvriezer. Zelfs na een maand kon ik er zo mee aan de slag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een pot water.
Volgende keer even "uitslaan" en je kan 'm zo weer gebruiken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Idd in aluminiumfolie wikkelen en koel wegleggen.
In water kan ook, maar dan heb je grote kans dat na lange tijd het metaalgedeelte gaat roesten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in een plastic zakje doen en dichtknopen zodat er geen lucht bij kan komen en dan in de koelkast bewaren zo word de verf niet hard. als het op waterbasis is gewoon uitspoelen en laten drogen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het rollertje eraf halen en in de verf pot doen.Ook geen kans op uitdrogen of roesten van de beugel.
Beroepsmatig doen wij altijd het rollertje in de verf.Kun je hem twee a drie dagen daarna gewoon weer gebruiken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zilverfolie eromheen (hoeft niet perse:+ plastic zakje)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indien het rolletjes zijn voor lakverf (oliebasis) dan doe je er aluminiumfolie over en dan in de vriezer.

Indien het rolletjes op waterbasis zijn dan gewoon een natte doek eromheen en in een plasticzak doen en dichtbinden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding