Hoe bewegingssensorlamp aansluiten +lamp en wissel?

Beste,

Ik wil graag een bewegingssensor aansluiten met lamp en aan de ander kant van de muur nog een lamp, ik zou dan met de wisselschakelaar ofwel alleen bewegingssensor met lamp schakelen dat de lamp van sensor altijd brand ofwel schakelen dat alle 2 de lampen gaan als er beweging is.

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

(1e lamp is die aan de begingsmelder)

Dubbele schakelaar en faseschakeldraad voor de 2e lamp via de bewegingsmelder naar de schakelaar. (hierdoor gaat de 2e lamp aan bij beweging, maar is ie uit te zetten als de 1e aan gezet wordt en kan je er ook voor kiezen beiden aan te zetten, met een enkele wisselschakelaar kan je dit ook zo schakelen dat je maar één knop hebt)

De bewegingsmelder krijg een vaste fase en schakelt beide lampen.
De faseschakeldraad van de 1e lamp schakel je ook op de schakelaar.

Afhankelijk van de kwaliteit van de bewegingsmelder werkt dit, mogelijk moet je met een diode of een relais gaan werken, maar dat gaat hier wat ver.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Beste, ja de eerste lamp is aan de bewegingssensor
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jackd heb je daarvan ook een schema zodat ik het beter begrijp? Alvast bedankt
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb zo geen schema,
probeer het zelf te tekenen, dan begrijp je het echt. Als je dit niet zelf kan tekenen, dan denk ik dat het geen goed idee is om het zelf aan te leggen.
paulus811
7 jaar geleden
Ik zou in dit geval spullen van klik aan-klik uit kopen en daarmee kun je vrijwel al dit soort zaken tegen een redelijke prijs schakelen. Het zelf bouwen van een relais om een lamp te laten branden lijkt me geen handig advies.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jackd zou jij mijn schema eens willen controleren of het klopt?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
post maar een linkje. klik-aan-klik-uit is ook een goed idee.
(relais was vooral om aan te geven dat het niet met alle sensoren lukt)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
best,
dit is de tekening.
file:///C:/Users/gebruiker/Desktop/tekenprogramma%20elek/tekeningen/IMG_20161221_115847.jpg alvast bedankt
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die kan ik niet lezen, je linkt naar een bestand op jouw computer.

Andere antwoorden (1)

Je hebt een sensor met lamp.
Verleng de 2 draden van de lamp en sluit die aan op de tweede lamp via een simpele aan/uit schakelaar.
Je wisselt namelijk niets, maar schakelt alleen een tweede lamp er bij of niet.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dan brandt de 2e lamp ook als de lamp met bewegingssensor aan staan.
Reddie
7 jaar geleden
Je snapt mijn antwoord niet.
Er zit een schakelaar naar de 2e lamp.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe zet je dan de sensorlamp constant aan terwijl de 2e lamp uit blijft