Kunnen jullie zien van wat voor materiaal deze waterleiding is gemaakt? Lood of koper wellicht? :)

Toegevoegd na 6 minuten:
WAuw, bedankt voor de snelle antwoorden!!! Super handig!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie 2koper en een voor mij niet duidelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie kans dat één van de drie een gasleiding is.
Wat ben je er mee van plan?

Antwoorden (4)

zoals ik het op de foto ziet zeg ik voor 99% koper.

Toegevoegd na 1 minuut:
U kunt loden leidingen als volgt herkennen
- Lood is een donkerblauw-grijs, dof metaal;
- Lood is zeer buigzaam. Een loden waterleiding is vaak kronkelig van vorm;
- Een goede test om te bepalen of een leiding van lood is, gaat als volgt: schraap met een mesje over de leiding. Het geschraapte deel zal er glad en schoon uitzien;
Het materiaal dat het meest op lood lijkt, is wellicht koper. Koper is echter meer rood, of na verloop van tijd, zelfs groenachtig van kleur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
koper, lood ziet er wel wat anders uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ziet eruit als koper. Lood is meestal licht grijs van kleur. Waterleidingen zijn ook nooit uit lood gemaakt. Tegenwoordig is het ook vaak kunststof.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker zijn er loden pijpen gebruikt voor waterleidingen!
amc
12 jaar geleden
Vroeger zag je ze niet zo lopen als op de foto. Ze zaten toen in de muren of vloer verwerkt en waren onzichtbaar voor het blote oog. Dit kan dus nooit lood zijn. Vanaf 1945 zijn ze al overgegaan op koperen leidingen en het klopt dat ze na 1960 niet meer gebruikt zijn.
De leidingen op deze foto zijn gemaakt van koper.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ter info: Oude waterleidingen uit lood zien er zo uit: