Mag men een waterdragende vernis aanbrengen op een solventdragende vernis?

Mag me in alle gevallen een waterdragende vernis aanbrengen op een vernislaag met solvent ? Ik kreeg het advies om wat op te ruwen, wil ik zeker doen, maar houdt die laatste laag dan wel voldoende? Is er geen gevaar voor bv. een chemische interactie tussen het solvent en de waterdragende verf?

8 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (1)

Watergedragen (acryl)verf of lak over een oplosmiddelen (alkyd) gedragen verf of lak geeft geen problemen. De stoffen in de acryl lak zijn niet agressief genoeg om de onderliggende (alkyd) laag aan te tasten waardoor de hechting zal verminderen. Andersom daarentegen levert geheid problemen op. Een alkyd laag over een acryllaag zal de acryllaag zeker aantasten en blaasjes achterlaten. De hechting zal dan minimaal zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
liveisgreat
8 jaar geleden
oei de hechting is blijkbaar toch niet zo goed, als je schrijft dat de acryllaag niet agressief genoeg is om de alkydlaag aan te tasten? is opruwen hier dan afdoende om dit op te lossen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja hoor. Acryl over alkyd is geen probleem. Alleen andersom geeft problemen. Opruwen doe je sowieso als je over een oudere laag schildert.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus.
liveisgreat
8 jaar geleden
het rare is: dat is net het tegenovergestelde dan wat men mij in de verfwinkel wijsmaakte... ik heb er gelukkig niks gekocht, wilde eerst even checken. maar daar zei men dus: lak over acryl mag, maar niet omgekeerd. als je lak over acryl doet, is die acryl de onderlaag, een soort grondverf. nou... ben ik blij dat ik niet geluisterd heb.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waterbasis over waterbasis en terpentinebasis kan goed, terwijl terpentinebasis over waterbasis niet kan, fout advies dus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@crea: acryl=waterbasis, alkyd=oplosmiddelenbasis (solvent) Ik zeg dus precies hetzelfde als waarvan jij nu zegt dat het niet klopt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@liveisgreat. Die winkel zat er inderdaad behoorlijk naast. Zou mij niet verbazen als het een bouwmarkt was :-)
Ik heb zelf vele jaren een Hubo gehad en heb daar door schade en schande héél wat geleerd op dit gebied.
Let wel: je hebt het nu over lak. Ik neem aan dat je een alkydlak bedoeld omdat ook lak in beide warianten bestaat.
liveisgreat
8 jaar geleden
nee ik heb het over lakverf op basis van terpentijn. en nee het was geen bouwmarkt maar een bekende winkel ivm verf.
nu heb ik die reactie van Crea nog es gelezen: er staat toch duidelijk dat waterbasis over terpentijnbasis wél kan. dus hetzelfde dan wat jij zegt beerenburgerij? of begrijp ik er nu helemaal niks meer van? :-/
liveisgreat
8 jaar geleden
trouwens dan ook nog een dure verfwinkel... maar mijn intuïtie zei dat die man iets zei waar hij zelf niet zeker over was...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt hoor. Crea zat er even naast. Gebeurt de beste wel eens :-)
liveisgreat
8 jaar geleden
dus: ik mag een waterdragende vernis aanbrengen op een solventdragende vernis. mits opschuren natuurlijk.
omgekeerd zou niet gaan, dus solventdragend gaat niet over waterdragend.
dankjewel beerenburgerij en crea !
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Fout advies van de winkel :)
Een beetje lomp opgeschreven inderdaad :(
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Crea zegt toch hetzelfde als jullie? waterbasis kan over waterbasis en over terpentinebasis.
terpentine over waterbasis kan niet.
liveisgreat
8 jaar geleden
wel Pokemon dat dacht ik ook, zie mijn reactie, maar kijk. het is in ieder geval duidelijk nu.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Om te beginnen is niet alle watergedragen verf acryl verf en alle oplosmiddelverf geen alkyd verf. Het kan ook een PU verf oid zijn. De hechting van verf is een chemische, Of de ene verf over de andere kan hangt in beide gevallen van de verf af. Door de bank genomen kan alles wat in de bouwmarkt te koop is over elkaar, mits de oude laag volledig uitgehard is. Lees bij twijfel in ieder geval het productblad van de verf, die je er op gaat smeren.