Werkt voorstrijk voor zuigende muren ook tegen vochtkringen?

Ik heb vochtkringen van een (oude) lekkage op mijn plafond. Dit wil ik overschilderen maar nou lees ik dat hier een soort isolatieverf tussen moet om te voorkomen dat de kringen door de nieuwe verf heentrekken. Ik ben gaan zoeken in de winkel en ik kwam uit bij voorstrijk welke geschikt is tegen vochtplekken, nou heb ik zelf nog voorstrijk voor zuigende muren staan, zou ik dat kunnen gebruiken? Dat zorgt toch immers ook voor een tussenlaagje of denk ik te simpel?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Normale voorstrijk is bedoeld om de zuigkracht van de ondergrond te verminderen en heeft geen vlekisolerende werking. Gebruik dus een middel met isolerende werking. Vlekken kunnen hardnekkig zijn en worden dan vroeg of laat weer zichtbaar. Ze vantevoren bleken (bleekmiddel) kan soms ook wat helpen. Overigens zijn niet alle verkrijgbare vlek-isolerende producten evengoed werkzaam, is mijn ervaring.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helemaal mee eens Compris, de producten hiervoor bedoeld van Alabastine zijn wel oké. Deze zijn in iedere bouwmarkt verkrijgbaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als die vlek op een zuigende ondergrond zit, dan kan het flink (dure) isolerende verf schelen door eerst voor te strijken. Verder eens met bovenstaande.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor vochtplekken heb je een isolerende voorstrijk nodig. Niet alle voorstrijken zijn dat, dus ff verpakking lezen voor je begint.

Het beste antwoord

Om dit soort ( hardnekkige) plekken eronder te krijgen gebruik je een ander soort voorstrijkmiddel om de vlekken te isoleren. Bijvoorbeeld "Alabastine Xtra voorstrijk vlekken". Dit soort producten wordt ook wel eens fixeermiddel genoemd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Is de vlek daadwerkelijk droog nu en je weet het zeker,dan zou je gewone voorstrijk voor zuigende muren kunnen gebruiken, maar wil je zeker gaan, dan is het beter om gewone grondverf te nemen die je er in een dunne laag opzet.
Zou de lekkage nog steeds iets vochtig doorwerken dan zal het door gewone voorstrijk heen kunnen komen. Grondverf zou dit wél verhinderen. De plek moet echter wel helemaal droog aanvoelen.
8 jaar geleden
Ik zou de vochtplek voorstrijken met een synthetische grondverf, goed laten drogen en over schilderen met een muurverf.