Mag je schilderen (grondverf) over gladde lijmresten op een houten trap?

Ik ben bezig met de trap van vloerbedekking te ontdoen en aan de onderkant van de trap (open trap) zit van die vervelende gele lijm. Nu heb ik met een steekmes eigenlijk alles dikker dan 1mm er wel afgekregen en met de schuurmachine aardig glad gemaakt.

toch voel je als je met je hand eroverheen gaat het nog wel heeeeel licht omdat het een ander soort gladheid is.

Ik heb een volle pot Alabastine lijmverwijderaar staan maar ben bang dat mijn twee katten op hun rug liggen als ik hieraan begin.

Is het echt nodig (ivm hechting) om ook deze laatste laag te ontdoen en moet ik echt het originele hout zien voor
er met grondverf overheen te gaan?

Toegevoegd na 17 uur:
Ik heb net even wat foto's gemaakt van de trap...

De schuurmachine maakt het niet gladder dan zoals is afgebeeld met korrel 80. Ik weet niet of dat komt omdat ik nog een grovere korrel moet nemen of dat het gewoon glad is zo.

Verder kan ik me haast niet voorstellen dat als ik hier alabastine op smeer dat ik ook dit flinterdunne laagje eraf krijg.

Wat jullie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.1K

Antwoorden (3)

Als je een goeie kwaliteit van verf hebt dan zou die probleemloos moeten hechten op de thans bewerkte onderlaag.

Lees herlees ook eens de uitleg op de verfpot zelf of op het bijgeleverd papiertje. Doorgaans staat dit informatie daar ook bij.

Verder zou ik zeggen, test het uit op de onderkant van de onderste trede en wacht dan 1 dag of langer tot de verf droog is. En was dan gedurende 1 week elke dag die trede af. Je merkt dan vanzelf wel hoe stevig die laag er op zit.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Advies is: haal altijd alle lijntoestel eraf. Vaak lijkt het dat het wel dekt maar er bestaat altijd kans dat door een chemische reactie van de lijntoestel en de verf het na verloop toch loslaat. Elke schilder zal zeggen: haal het eraf. Zeker ook als je het later nog een keer wilt overschilderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kans is groot dat de lichte componenten in de verf de lijm gaan week maken en uiteindelijk niet goed egaal gaan uitdrogen er ook dat er zwakke plekken ontstaan.
Weghalen is de boodschap.
Zeker goed ventileren want niet enkel uw poezen maar zelf kan u ook eens op de rug gaan liggen ;-)
Succes.

Toegevoegd na 14 uur:
Probeer eens een stukje te schilderen en dan een paar dagen wachten om de reactie van de verf op de lijm te zien.
Het zou zonde zijn een volledige trap te schilderen die achteraf niet voldoet.