Moet je de schopplaat van een trap nu schroeven of spijkeren?

Om een trap dicht te maken zitten er platen tussen de treden. Nu weet ik dat je dat perse op 1 manier moet vastmaken want met de andere optie gaat je trap kraken.

Maar welke is het nu?
Spijkeren of schroeven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.1K

Antwoorden (5)

Hout is een tamelijk flexibel materiaal dat een beetje meebuigt met de belasting die je er op uitoefent. Spijkers zijn dunne staafjes ijzer, die op geen enkele manier het hout vasthouden en aan één kant vastzitten.

Wanneer één van de door spijkers verbonden delen belast wordt, krijgt het met de spijker gewoon de ruimte om door te buigen en zal je trap vreselijk gaan kraken.

Wanneer je schroeft, vreet de schroefdraad zich in het hout en houdt de delen onbeweeglijk aan elkaar vast. Zolang je genoeg en lange genoege schroeven gebruikt, kan het hout nauwelijks werken en zal je trap nagenoeg niet kraken. De afstand tussen de schroeven moet dan ook zo klein zijn, dat het hout over die lengte niet kan doorbuigen. Anders kraakt/ie alsnog.

Toegevoegd op 19-06-2009 08:37:51
Er zijn trouwens meerdere redenen waarom een trap kan (gaan) kraken, dus misschien heb je ook wat aan deze link.

Toegevoegd op 19-06-2009 09:05:04
Tweede link is een interessant topic over krakende trappen, waarin ook wordt geadviseerd te schroeven. Veel schroeven, dat wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen spijkeren, nooit schroeven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is of spijkeren of schroeven is dat niet zo?
Als ik uit die twee moet kiezen dan is het spijkeren...
Wie kan de vraag goed lezen, jij of ik?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
WAAROM GEEF JE NU GEEN ANTWOORD GUIDANCE?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk niet? ben je stom ofzo?? Als ik vraag schroeven of spijkeren.. (ik vraag dus iets waar ik niets van af weet) is het dus zaak het goede antwoord te geven ondanks het er niet bij staat?? heeft niks met goed lezen te maken ;) +1 voor guidance -1 voor jou. zoals gewoonlijk..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
WAAROM REAGEER JIJ NU NIET HÉ! JE BENT TOCH 24/7 ONLINE! LAAT IS WAT VAN JE HOREN. EN IK WEET OOK NIET WAAROM IK CAPSLOCK GEBRUIK! WAARSCHIJNLIJK OMDAT 'T SCHREEUWERIG OVERKOMT. MAARGOED JIJ BENT MIJN VOORBEELD (COUGH) DUS DAAR ZAL IK "T WEL VAN HEBBEN. POINT TAKEN?
Ik lees schroeven en verlijmen. Kijk eens op begevoegde link. Daar worden een heleboel problemen aangegeven en hoe die op te lossen met de stootborden van je trap.

Succes met de klus!

(zoeken op stootbord)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
liefst verlijmen ;)! zijn verschillende soorten lijm voor te vinden.. eventueel schroeven maar dat ziet er niet uit mijn mening ;)! of het blijft zitten moet je zelf even uitzoeken mijn trap is geschildert;)!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een trappenmaker (eigenlijk een timmerman met een specialistatie) zal de stootborden (zo heten die dingen) met nageltjes vasttimmeren, of anders met een elektrische nietmachine vastnieten.

Uiteindelijk zijn ze dan dus gespijkerd.

Maar als jij zelf liever kleine schroeven gebruikt, kan dat ook wel. Het voordeel van nagels is, dat je die makkelijker in het hout kunt verzinken, zodat je ze niet meer ziet.