Wat voor materiaal is geschikt als ik een plaat wil van 160x90 die vochtwerend is?

Het gaat om een plaat die ik achter een kooi wil zetten, om de muur te beschermen tegen plasdruppeltjes af en toe.
Eisen:

-160x90 (liefst dat ik kan laten snijden bij bouwmarkt)
- is voor binnen in de woonkamer
- De zijde die tegen de kooi staat moet tegen een beetje vocht kunnen en makkelijk af te nemen zijn met een vochtige doek.
- o goedkoop mogelijk

MDF is natuurlijk makkelijk op maat te maken, maar dit kan niet tegen vocht. Is dit eventueel te lakken of dat er plakplastic tegen kan?

9 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Tresta / HPL / kunststofplaat. In meerdere kleuren verkrijgbaar en op maat te (laten) zagen. Maar waarschijnlijk te duur.

Multiplex: watervast verlijmd, maar voor deze binnen toepassing kan standaard ook en dan een laagje (buiten) verf extra.

Mdf is vragen om problemen en heeft geen voordelen t.o.v. multiplex.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
trespa enzo is best duur had ik al gezien ja, moet een best grote plaat zijn zag ik al.

Andere antwoorden (3)

Mdf is prima te gebruiken, je moet het 2 zijdig lakken anders zou het krom kunnen trekken.
Gebruik een 2 componenten epoxy lak in meerdere lagen voor een jarenlange bescherming.
Plexiglas in de kooi aan de achterzijde kan natuurlijk ook, dan blijft alles binnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
plexiglas in de kooi gaat niet lukken, dan kunnen de ratten niet meer klimmen.
Maar ik ga eens kijken hoe duur het is om zo'n plaat te lakken, bedankt.
het goedkoopste is natuurlijk een glasplaat van zeg 3 mm (+/- €20,-
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
20,- voor een glasplaat van dat formaat?
via 2 internetwinkel kom ik rond de 40,- en dat met scherpe randen en zonder bezorgen, want in de meeste auto's ga je problemen krijgen met een glasplaat zo dun en groot.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wel een mooi idee qua materiaal.
burgos
9 jaar geleden
De schilder brengt hem thuis.
Vernuftig antwoord.
je kunt ook betonplex gebruiken heeft een redelijk waterdicht oppervlak is wel donkerbruin en moeilijk te schilderen maar wel de snelste oplossing
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Betonplex is er tegenwoordig in diverse kleuren, ook in wit.
Wij gebruiken dat op de vloer in het kippenhok (18mm.),
9 mm. is nu natuurlijk voldoende.