Vrijdragend plafond voor geluidsisolatie, wat zijn jullie ervaringen, wanneer helpt het niet?

Het plafond is beton, ik wil graag een vrijdragend plafond eronder aanbrengen met glaswol, spouw van minstens 10 cm en gipsplaten. Komt het vaak voor dat het totaal niet helpt tegen loopgeluiden e.d.?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (3)

Gaat 't om (nieuwe) bovenburen? Ga in elk geval in gesprek met de bovenburen. Maar probeer eerst elkaar beter te leren kennen. (Nodig ze een paar keer uit op de koffie of zoiets.) Begin er dan pas over dat u van plan bent te isoleren. Hou 't uitermate netjes. Mogelijk dat ze dan zelf al besluiten om enige maatregelen te nemen, maar ga daar niet van uit.

Het komt inderdaad voor dat geluidsisolatie niet altijd (voldoende) helpt. Dit hangt af van 't type vloerbedekking boven en (belangrijker) 't type plafond. Er kunnen zich nog steeds resonanties voordoen na isolatie.
Er zijn meerdere factoren. Laat dus een specialist (of meerdere) naar de situatie/bouwconstructie kijken. Nodig dan ook de bovenburen (die dan inmiddels al goede bekenden zouden moeten zijn) uit, dan zien ze dat 't voor u een serieus probleem is. Misschien willen ze deels de kosten vergoeden (maar ik betwijfel zeer of ze daar juridisch gezien ook verplicht toe zouden zijn).
Hebben de bovenburen een harde vloer? U kunt ze vragen tijdelijk vloerkleden te proberen die u aan ze leent (of geeft, als 't werkt).

Gaat 't om familieleden boven: breng tapijt aan en laat de schoenen uit. Dat zou al een stuk kunnen schelen (tenzij dat natuurlijk al 't geval is). (Hangt weer af van 't type plafond of 't echt effectief is. 'T is niet in alle gevallen effectief. Probeer 't dan eerst uit met een dik kleed dat u er even los op legt.)

Gaat u toch zelf 'zomaar' aan de slag: win ook informatie in over brandveiligheid. Sommige materialen mogen niet gebruikt worden of moeten goed afgedekt worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alles wat je aan het plavond aanbrengt, latten of balkjes, kan trillingen, dus ook geluid overbrengen naar de ruimte daaronder. Zo kan het gebeuren dat het resultaat na veel werk tegen kan vallen. Laat er eerst een deskundige naar kijken voordat je begint, omdat er nog steeds nieuwe materialen op de markt komen om geluidsoverlast te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als de bovenburen een harde vloer hebben, kan dat wel contactgeluid geven. Een plafond verlagen kan wel helpen, het zal er echt niet erger van worden, maar of het voldoende is, is maar de vraag. Als jij tik-tik-tik van hoge hakken op de plavuizen hoort, hoor je die wellicht minder, maar je hoort ze nog steeds.

Als je een huurflat hebt, zou je eens in de voorwaarden kunnen kijken, of eventueel bij de verhuurder na kunnen vragen. Soms mogen bepaalde vloeren niet van de voorwaarden, juist vanwege geluidsoverlast.