Kan je geimpregneerd gout ook schilderen en zo Ja met wat lak of beits etc????

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
45.6K

Antwoorden (3)

Geïmpregneerd hout kun je alleen schilderen met beits.
Nooit met lak, want geimpregneerd hout is vettig en je lak zal snel loslaten. Bovendien riskeer je houtrot als je het afsluit met lak. Altijd een buitenbeits gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig heb je gewoon geimpregneerd hout en gewaxt hout, de laatste is vettig en kan je beter niet lakken.
De beide soorten kan je uitstekend beitsen en het liefst met een watergedragen beits.
Heel vaak is nieuw geimpregneerd hout nog niet helemaal droog en zijn er nog natte plekken, dat is een groot probleem voor lak en niet watergedragen verf, maar voor watergedragen verf is dat geen enkel probleem, ook niet als er nog een spatje regen of dauw op zit, wel moet het na het beitsen een tijdje droog zijn, zodat de verf kan uitharden, maar dat gaat vaak heel erg snel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb tot mijn eigen verbazing, goede resultaten met watergedragen beits over gewaxt hout.
Ja, met een (vochtregulerende) beits, éénpotssysteem, systeemverf (naar keuze transparant of dekkend) . Dit zijn verschillende termen voor een min of meer zelfde product.
Laat nieuw geimpregneerde hout wel bij voorkeur enige maanden tot een jaar onbehandeld alvorens het te beitsen. De inhoudsstoffen vocht / impregnant verarmen / verdampen in deze periode uit het jonge hout, zodat je geen hechtingsproblemen krijgt met je latere afdeklagen.
Watergedragen of terpentine verdunbaar maakt in principe niet uit. Besef wel dat een waterverdunbare (acrylaat) beits -alhoewel minder milieubelastend- bij warm weer sneller aandroogt dan een terpentine verdunbare beits.

Toegevoegd na 9 minuten:
Waarom je géén lak zou moeten gebruiken heeft te maken met het feit dat lak een afsluitend verfsysteem is. Door toepassing van een afsluitend verfsysteem (lak of lakverf) sluit je het vocht in het hout in, wat later tot onthechting / blazen leidt. Lak zou je kunnen toepassen op voldoende droog (kern)hout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sjaddie top bedankt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is het enige en goede antwoord op de vraag.Het hout een jaar jaar open laten is het beste.
+1