Hoe boor je door 5 mm staal als je het voorwerp niet naar een werkplaats kan brengen?

Ik moet aan mijn stalen boot zo'n 30 gaten boren van M10 door een constructie van ongeveer 5mm dikte. Nu lijkt me dat niet evident met een handboor.

een jaar geleden
2.8K
fremar
een jaar geleden
lees hier eens:
https://www.coolblue.be/nl/advies/welke-boormachine-voor-metaal.html
TurfGraver
een jaar geleden
Even voorboren zie ik niet waarom dit niet met een (goede) handboor zou kunnen.

Antwoorden (2)

Gaat prima met een handboormachine. Doe het in drie etappes, dan stelt het weinig voor. Eerst voor boren met 2.5 of 3 mm. Daarna op-boren me 6 of 6.5 mm. Tenslotten afboren met 10 mm.
Kwalteitsboren hebben natuurlijk de voorkeur, koop ze bij een gerenomeerde gereedschappenhandel (niet van de bouwmarkt).
Toegevoegd op 24 juli 2022 16:43: tekst
jc54
een jaar geleden
Het is belangrijk om een goeie scherpe HSS boor te nemen en die tussendoor te slijpen als het niet meer lekker gaat, ook boorolie gebruiken.
Let wel dat de zieldikte steeds dikker wordt na elke keer slijpen dus uitzielen is een must.
Het toerental niet te hoog, er moeten mooie spaantjes vanaf komen.
Toegevoegd op 27 juli 2022 15:33: tekst
een jaar geleden