Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat heb ik nodig om een beeldje van keramiek te maken?

Ik wil graag een afbeelding van keramiek maken of boetseerklei maar wat heb ik precies nodig? Boetseerklei heb je bij de action maar waar haal je keramiek? Kan het in je gewone oven afbakken? En wat voor verf heb je nodig voor een mooi resultaat?

9 jaar geleden
8.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

keramiek is een speciale kleisoort, en nee die kun je niet in een normale oven bakken. Die wordt lang niet heet genoeg. Kijk eens in of om je woonplaats naar keramiekcursussen/ workshops.
De gewone klei die kun je meestal wel afbakken in een oven
(Lees meer...)
9 jaar geleden
Keramiek is een algemene term voor verhit steenachtig materiaal*. Aardewerk, porselein, terracotta, het is allemaal keramiek. Een uit een natuurlijk stuk steen gemaakt ding is geen keramiek (wel stenig maar niet verhit).

Om keramiek te maken volstaat gewone klei. Deze moet echter wel in een oven afgebakken worden bij temperaturen hoger (>500graden) dan een huishoudoven aankan. Er bestaat fimoklei, deze kan op lage temperatuur (<200graden) in een eenvoudige over. Deze klei is op polymeerbasis en levert daardoor juist geen keramiek.

Vaak wordt alleen geglazuurd aardewerk (voor het bakken wordt een laagje glazuur op het werk gestreken) als keramiek gezien maar ook ongeglazuurd werk is keramiek.

Een toiletpot, een baksteen, beide zijn keramiek.

*het licht chemisch iets ingewikkelder, zie wiki)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding