Is peut en terpathine het zelfde ?

Ik moest vandaag voor opa terpathine halen.
Eerst zei die persoon kan je even terpathine halen en toen zei hij weer peurt en toen weer terpathine toen weer peutr. Ik zei wat moet ik nou halen oh zei hij maakt niks uit het is het zelfde spul.

In de winkel zeiden ze ook dat het de zelfde spul was, hij gaf alleen aan dat vroeger peut hete en de nieuwe benaming terpentine

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
terpentine is eigenlijk een soort petrolium, en als je dat afkort krijg je peut
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat heb je nou met opa's
leg opa nou eens uit wat een app is
wedden dat tie het niet snapt
suc6

Het beste antwoord

Terpentine en peut is inderdaad hetzelfde.
Vooral ouderen gebruiken nog vaak de benaming peut.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, het is inderdaad het zelfde. Het is gewoon een synoniem
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk maar eens in onderstaande link. Het blijkt hetzelfde te zijn. Het is alleen maar een oude benaming voor terpentine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Peut is een volksbenaming, voor zowel kerosine als terpentine.
Vooral in Rotterdam wordt/werd het veel gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Ook benzine wordt er soms wel mee aangeduid heb ik wel gehoord, in die zin is het dus niet hetzelfde, peut is gewoon een synoniem voor een aantal brandbare stoffen.
Tegenwoordig is terpentine het zelfde als peut.
het heeft ook de zelfde eigenschappen als elkaar.
Het echte verschil zit hem in de grondstoffen die vroeger gebruikt werden. Nu zitten er minder natuurlijke grondstoffen in.

Terpentine is ook bekend onder de namen.
Terpentina, peut, white spirit.
LET OP: Terpentijn is wel een ander product dan terpentine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het staat in de "volksmond" ook voor benzine!