Hallo ik heb een probleem met aarde van een stopcontact.

Er gaan twee groepen in de vorm van twee geaarde buitenkabels achter het plafond naar de droger en wasmachine. Maar als ik de wasdroger aanraak dan voel ik lichte stroom pikken in mijn hand. Vooral als ik een natte hand heb is het helemaal te voelen. Trek ik de stekker eruit en verruil ik die met de wasmachine dan staat ineens de wasmachine onder stroom. Het probleem ligt dus in de aarde van één van de aanvoerkabels. Ik vermoed dat men bij het vastschroeven van de gipsplaten van het plafond per ongeluk in de kabel heeft geboord met als resultaat dat de schroef een verbinding maakt naar de aarde. Toch gaat de aardlek er niet uit. Heel vreemd.

WIe kent dit probleem en hoe is het op te lossen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

ZEER BELANGRIJK:
RAAK NOOIT WITGOED AAN MET NATTE HANDEN.

Foutief aangesloten elektradraden (of na montage beschadigde elektradraden) en defecte toestellen
zijn een levensgevaarlijke combinatie.

Overtuig u zelf hoe de plus, min en aardedraad aangesloten zijn in de wandcontactdoos.e
(bruin, blauw en groen/geel)

Volg de draden naar de lasdoos en vervolgens naar de groepenkast.

Stel vast dat de juiste kleur onderweg niet is gaan wisselen. (bv een voedingsdraad op de aardeaansluiting)

Oudere aardlekschakelaars kunnen blijven ,,hangen,,
en dan heeft (of had) men een probleem.

Gebruik deugdelijke controlemiddelen.
(spanningzoekers eerst testen op een andere
wandcontactdoos.

PS: Oudere elektrische installaties hebben andere kleuren stroomdraden, maar het principe blijft het zelfde.

Het beste is om een geheel nieuwe aansluiting te maken naar de groepenkast.

En bij twijfel, raadpleeg de vakman.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

zo te lezen is de randaarde in het betreffende stopcontact niet goed aangesloten. Veel electrische apparaten hebben ontstoorcondensatoren aan de netaansluiting en die zorgen voor een klein beetje lekstroom.
De aardlek gaat er niet uit omdat de stroom te klein is (minder dan 20 milliampere). Dat is ook de reden waarom het alleen maar prikt :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wij hebben een keer hetzelfde gehad en hebben toen een hele nieuwe aarde draad getrokken en was het probleem verholpen
of het moet zijn dat je een ander stopcontact of lasdoos in de buurt hebt zitten waar je een aardedraad heen kunt trekken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat de aardlekschakelaar niet werk dat kan eraan liggen dat deze niet zijn aan gesloten op de groene groepen van het huis maar op de zwarte. Veel wasmachines en drogers hebben last van lekstroom en die is niet direct gevaarlijk maar is te veel voor de groene aardlekschakelaars daarom worden deze apparaten op een minder gevoelige zekering aan gesloten die een bepaalde lekstroom toe staat. Controleer in elkgeval even of deze zekering/lekschakelaars nog goed functioneren. Controleer ook even of er in de wandcontactdoos geen blankdraad zichtbaar is en dat zij goed zijn aangesloten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het enige advies is de kabel te vervangen. desnoods over de gipsplaten heen met een kabelgoot. Neem geen risico.