Hoe kan het dat mijn afvoer niet doorloopt?

Een tijdje liep het heel langzaam door, maar sinds enkele maanden helemaal niet meer. Gisteren heeft een loodgieter de boel uitgezogen en doorgeblazen. Maar nog geen resultaat. Zou de zwanenhals of hoe het ook mag heten niet te hoog kunnen zitten?

Toegevoegd na 12 uur:
Vanavond heb ik een kort programma van 30 minuten gedraaid met de vaatwasser zonder vaat. Af en toe liep het water bij de gootsteen tot een centimeter of 8 naar boven, waarna het weer vlot zakte. Na dertig minuten was de vaatwasser klaar en stond er geen water in. Ook de gootsteen was leeg. Nu vraag ik mij af waar de vaatwasser al dat water heeft gelaten, want lijkt toch echt verstopt, en of dit kwaad kan..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10.2K

Het beste antwoord

Deze afvoer zal altijd slecht doorlopen, want het opgaande deel van de syfon is te lang. Vervang de syfon door een P type en gebruik maar één knie om naar beneden te gaan. Hang de syfon ook wat lager onder de bak . Gebruik allemaal PPS buis met rubber afdichtingsringen, dan kan je de buizen later altijd schoonmaken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De syphon zit op de goede hoogte. Als de afvoer verder open is zou het water goed weg moeten lopen. In dit geval zal er ergens een verstopping zitten.
jc54
9 jaar geleden
Ik vind wel dat er veel haakse bochten in zitten en ook dat de uitlaat van het sifon erg ver omhoog gaat dat zou ik anders gedaan hebben want op deze manier is het afvalwater al veel snelheid kwijt wat een goede afvoer van vuil tegenhoud. op deze manier kun je er bijna niet met een ontstoppingsveer inkomen want veel te veel haakse bochten. Ik zou de afvoer iets boven de grond afzagen en later weer d.m.v. een lijm-sok of d.m.v. een sok met rubbermanchet de zaak weer in elkaar te zetten of beter nog de afvoer vanaf het sifon opnieuw maken minder omhoog lopend en met bochten 45 graden. als je de buis afgezaagd hebt, er met een ontstoppingsveer in en zo proberen de verstopping te verhelpen, als dat niet lukt met een chemische ontstopper bv. de duo-ontstopper van HG ( heb ik goede ervaringen mee) en daarmee de verstopping verhelpen. Als de klus geklaard is regelmatig (eens per maand) de leiding doorspoelen met een handvol soda en heet water, om de afvoer schoon te houden.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb net de duo ontstopper van HG erin gegooid volgens gebruiksaanwijzing.. Nu even afwachten.. de afvoer wat lager maken lijkt mij ook sowieso een goede afweging. De loodgieter deelde mij net mee, dat toen hij vanaf het lagere punt zoog, hij ook nog rotzooi had gekregen.. Dus dat er verstopping verder weg zit.. Hopelijk lukt het met de ontstopper van HG
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
heeft hij de buis boven de grond afgezaagd?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Neem anders gootsteenkorrels met heet water. Pas wel op dat je het niet tegen je huid krijgt. HG is niet sterk genoeg. Een beetje korrels met kokend water gaat beter. Daarna met koud water spoelen anders worden de leidingen te heet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Poppeschuttem, hoe bedoel je boven de grond afgezaagd?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je die korrels gebruikt, dan moet de afvoer nog een beetje doorlopen, als die dat niet doet, dan niet gebruiken. De HG duo ontstopper werkt net zo goed.
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
@ Robocar, zie mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vanavond heb ik een kort programma van 30 minuten gedraaid met de vaatwasser zonder vaat. Af en toe liep het water bij de gootsteen tot een centimeter of 8 naar boven, waarna het weer vlot zakte. Na dertig minuten was de vaatwasser klaar en stond er geen water in. Ook de gootsteen was leeg. Nu vraag ik mij af waar de vaatwasser al dat water heeft gelaten, want lijkt toch echt verstopt, en of dit kwaad kan..
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
Je mag er vanuitgaan dat het water in het riool is gekomen maar dat het water niet direkt wegstroomt kan 2 oorzaken hebben
1) de afvoer is nog steeds niet goed open m.a.w. er zit nog een verstopping in en dus moet er nog eens ontstopt worden.
2) de capaciteit van de afvoer is onvoldoende en dit kan enkel door bouwtechnische ingrepen verholpen worden.
Ik zou nog eens een ontstopper proberen en proberen de buis helemaal schoon te krijgen, misschien ook nog een optie: alsnog met een ontstoppingsveer er in
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke.. Het maakt mij niet zoveel uit dat het water beetje omhoog komt.. het water stroomt rustig toch wel weg.. Ik mag aannemen dat het afvoerwater niet terug in mijn vaatwasser stroomt?
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
je kunt beter zorgen dat het nu helemaal opgelost word om latere problemen te voorkomen, als er nog een verstopping zit kun je er op wachten dat het binnenkort weer problemen geeft en blijft het aanmodderen. Het gevaar van dit alles is dat er afvalwater gaat lekken bv op/onder de woonvloer en daardoor schimmel en dergelijke gaat opleveren. Jouw hele vloer van de begane grond kan door schimmel, rot en bacteriën verpest worden
De Syfon heeft hier niets mee te maken, de aansluiting van de wasmachine zit na de syfon, dat de syfon iets langer is zal aan de werking niets onderdoen, het enige nadeel is dat het iets langer duurt voordat water uit de gootsteen snel wegloopt, de massa moet eerst op gang komen.

Verstoppingen van de keuken zitten vaak in overgangen van warm naar koud, (naar of in de kruipruimte b.v.) , daar slaan vetten tegen de buiswand aan en zal de verstopping langzaam steeds erger worden.
Allerlei chemische middelen zullen maar deels werken en de verstopping komt snel weer terug.

Het beste werkt het door de afvoer een eindje boven de grond af te zagen, en dan met een riool reinigingsslang met sproeikop op een hogedrukreiniger, als je dat niet hebt kan het meestal ook met een tuinslang, kijk of je verlopen hebt om de tuinslang op de (afgezaagde) afvoer te zetten, of een rubber handschoen om de slang wikkelen zodat er zo min mogelijk water terug kan stromen.
Hou de tuinslang (met handschoen) goed vast en vraag een ander de kraan open te draaien, zo gaat er veel water onder hoge druk de afvoer in en schiet de vetklomp meestal wel los.

Succes.

Toegevoegd na 23 uur:
Dat de gootsteen weer volloopt bij gebruik van de wasmachine, komt omdat de verstopping verder in de afvoer zit, de pomp van de wasmachine pompt het water gewoon weg, als het niet zo snel door de afvoer kan gaat het naar boven en loopt de gootsteen vol.
Omdat de afvoer niet helemaal dicht zit zal de gootsteen langzaam weer leeglopen.