Laat gipsplaat warme lucht door?

Ik heb mijn zolder geisoleerd. Eerst met rockwool, daartegenaan een dampwerende folie, en toen afgewerkt met gipslaat. De gipslaat naden zijn volledig afgestuct en en de naden aan de kanten zijn gekit.
In mijn ogen kan er dus geen warme lucht doorheen.
Nu hoor je wel eens dat wanneer er gaatjes zitten in je damwerende folie je een probleem kunt krijgen ivm vocht.
Maar dit is toch onzin? Door het schroeven van de gipsplaat zitten er sowieso gaten in de folie. De gipsplaat is dusdanig goed afgesloten dmv het kitten en het stucen dat er toch geen warme lucht meer doorheen kan?
Of heb ik het nu mis?
Graag reacties.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Welnee, dicht is dicht. Hopelijk wel stucgaas gebruikt bij de naden. De schroeven gaan in de tengels dus de folie aldaar wordt als het ware meegetrokken met de schroef in het hout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfde opmerking als bij de andere antwoordgever: dan had ik dus ook geen folie hoeven gebruiken, of toch wel?d
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk even wie die reactie heeft geplaatst.

Andere antwoorden (1)

Normaal gesproken laat gipsplaat geen lucht door als je alles netjes hebt afgekit en dicht gestuct.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan had ik dus ook geen dampwerende folie hoeven gebruiken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel, want de oppervlakten van gipsplaat zijn van karton, die dampwerende laag maakt dat waterdicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inderdaad want dan weet je zeker dat er van de bovenkant geen vocht in je gipsplaten trekt.Of je had watervaste gipsplaat {voor badkamer } moeten gebruiken dan was de folie overbodig geworden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan wel, beetje duur, een hele zolder of een badkamertje...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat wel maar ik bedoelde dit als voorbeeld dat hij dus wel de folie heeft moeten gebruiken en dus goed te werk is gegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok top, dat dacht ik ook. Alleen hoorde ik laatst iemand zeggen dat je een groot probleem hebt als er een gaatje zit in je folie. Onzin dus, wanneer je het gedaan hebt zoals ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inderdaad je hebt het netjes gedaan en zult geen last hebben van problemen.Tenminste zolang je dak niet van bovenuit begint te lekken haha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahahaahh dat denk ik niet want alles is daarboven vernieuwd