Ik heb ijzerdraad van 2mm dik en wil hiervan een lampenkap frame maken. Kan ik dit beter lassen of solderen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.2K

Antwoorden (4)

Solderen zal voldoen, heb vroeger tijdens de technieklessen dikkere verbindingen aan elkaar gesoldeert.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij kun je een dergelijk dun materiaal beter solderen, dan lassen, omdat je het materiaal met een lasapparaat al snel laat smelten, iets, waar je met solderen geen last van zult hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met lassen is het JUIST de bedoeling om het oorspronkelijke metaal mee te laten smelten met het nieuwe.
Dus knappe jongen die dat kan met 2 mm materiaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat bedoelde ik dus!
Als je de mogelijkheid hebt is puntlassen de beste oplossing ,als tweede lassen is mogelijk indien je het autogeen doet
elektrisch lassen word erg moeilijk door de kleine punten en het dunne materiaal
tig -mig lassen daarvoor geld hetzelfde als autogeen Maar duurdere apparatuur
hardsolderen is ook mogelijk, en maakt sterke verbindingen.
solderen maakt zwakkere verbindingen.
Dat je deze vraag hier stelt zegt mij dat je niet geschoold bent in deze materie en daarop wil ik je wijzen dat lassen en Solderen geleerde ambachten zijn en veel ervaring vragen aan degene die het uitvoert. Het ziet er gemakkelijker uit dan het is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aan de antwoorden wil ik nog toevoegen dat ijzerdraad moeilijk te solderen is met het gebruikelijke zacht soldeer.
Je hebt altijd een agressief ets/vloeimiddel nodig.
Meestal is ijzerdraad gegalvaniseerd, met een dun laagje zink. Dat zink verbrand snel als je met een brander soldeert.
Daarom zou ik eerst wat oefenen.

En als laatste opmerking, merk ik op dat lampenkappen meestal met 3 en 4 mm dik ijzerdraad worden gemaakt, maar het hangt natuurlijk ook af van de opbouw en formaat van de lampenkap.
Veel succes.