Mijn nieuwe plafondlamp maakt gebruik van dezelfde schakelaar van een andere plafondlamp. Nu gaat de ene aan als de andere uit is. hoe gaan ze 2 uit?

Allebei lampen maken gebruik van dezelfde schakelaar. Er blijft altijd een van de twee aan als de andere uit is, maar ze gaan nooit allebei uit. Hoe kan ik of allebei aan en uit hebben of de ene aan en de andere niet? bedankt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
capthavoc
13 jaar geleden
Die ene situatie 1 aan, ander uit
Heb je dus al goed maar om allebei uit te krijgen zou je er een andere schakelaar voor moeten zetten maar dat zou dan inhouden dat je dus altijd eerst die ene schakelaar aan zou moeten zetten om in elk geval 1 te laten branden en met ander schakelaar te switchen nadeel is dan dat je ze in die omstandigheid nooit alletwee tegelijkertijd aan kan krijgen. wat wil je precies dat deze lampen kunnen ? moet dat beslist met 1 schakelaar ?

Antwoorden (3)

Bij een van de lampen de bruine en de blauwe draad om wisselen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal helemaal niets uitmaken. Er zal als het goed is een blauwe en een zwarte draad aan de lamp zitten. En daar staat gewoon stroom op dus omdraaien heeft geen zin.
Dan is je schakelaar per ongeluk aangesloten als wisselschakelaar.
Zet de spanning uit in je meterkast en maak je schakelaar open. Je zult zien dat er twee zwarte draden zijn aangesloten op twee verschillende aansluitingen. Haal één van de twee los, en prop ze beide in een aansluiting waar al een zwarte draad zat. Dan gaan ze samen aan en uit.
Als je nooit wat doet met elektriciteit is het veiliger om dit aan iemand te vragen die weet wat ie doet.
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist!
+1
je hebt de verkeerde schakeldraad gebruikt
waarschijnlijk is het een wisselschakeling waarbij je de lamp op 2 verschillende plaatsen kunt aan en uit doen.
van de ene schakelaar gaan er 2 zwarte draden naar de andere schakelaar van de 2de schakelaar gaat er weer 1 zwarte draad naar de lamp dit is de schakeldraad (oftewel p contact).
dat is de draad die je moet hebben om aan te sluiten aan de lamp

Toegevoegd na 3 minuten:
hier 2 tekeningen van een wisselschakeling
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
escape
13 jaar geleden
Dat hoeft niet. Je kunt dit effect uitstekend maken met één schakelaar, zoals ik boven beschrijf. En aangezien er wordt gesproken van één schakelaar is dat ook het geval. Ook met een wisselschakeling zoals jij die beschrijft krijg je niet dit effect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
WAARSCHUWING van de twee tekeningen in dit antwoord de onderste niet gebruiken dit is een potentieel gevaar en mag nooit gebruikt worden. Als men ooit de spanning meet bij de aansluiting van de lamp kan men 0 volt meten terwijl er op juist op beide draden 230 volt staat.
Afgaande kant(blauwe draad) van de lamp moet altijd rechtstreeks op nullijn aangesloten zijn. Voor de rest kan dit een juist antwoord zijn als er nog ergens een onbekende schakelaar zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed opgemerkt Monteur!!!!
escape
13 jaar geleden
Maar nu: Teken er eens een tweede lamp in, op een zodanige manier dat telkens de ene aangaat terwijl de andere uitgaat. Dat gebeurt in het geval van de vraagsteller.