Plavuizen leggen op houten ondergrond?

Ik wil plavuizen gaan leggen in de keuken, maar ik heb een houten ondergrond. Hoe doe ik dit? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ik de tegellijm zo op de houten planken kan smeren.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (4)

Je dient eerst houten platen op de planken te monteren, daar kan dan perfect op gelijmd worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste nvandermeulen,

Tegels op een houten vloer leggen kan wel maar alleen wanneer de ondergrond stabiel is, er mag geen beweging in zitten zoals doorbuigende balklagen.

Lijmen doe je met flexibele lijm en met flexibel voegmateriaal.
9 jaar geleden
Als je het goed voor elkaar wil hebben zou ik de planken er uithalen, je kunt dan beter controleren of de balklaag stevig genoeg is.
Hier kun je dan een zwaluwstaartplaat op monteren, dat is een dunne metalen plaat met zwaluwstaart profiel.
Je kunt hier een dun betonvloertje op storten, zo weet je zeker dat dat de druk verdeeld wordt over de hele vloer en de kans op scheuren erg klein is.
Het nadeel is (zo ook met extra platen op de bestaande vloer) dat de vloer is hoger kan komen,
misschien is dit op te vangen door een aanpassing op de balklaag.

Toegevoegd na 7 uur:
Als je er toch voor kiest om extra platen op de bestaande vloer te leggen, wees dan niet zuinig met schroeven, schroef ook door op de bestaande balken.
Dit zorgt ervoor dat de bestaande en nieuw toe te voegen platen 1 geheel worden, waardoor je een hogere stijfheid verkrijgt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
indien je houten vloer er stevig en perfect egaal is, kun je er rechtstreeks je tegels op verlijmen. mijn advies 'Supertegellijm A24 van Soudal' en invoegen met een flex voegmortel.