kan ik mijn eigen hogedrukspuit maken?

ik wil graag mijn eigen hoge druk spuit maken. mijn idee was om een oud expansievat van de c.v. te gebruiken , hier een waterleiding (invoer) op aan te sluiten,en daarnaast een luchtcompressor (invoer). een slang met lans heb ik al liggen (uitgaand). mijn vraag is in feite: wat gebeurt er met de druk in het expansievat? krijg ik werkelijk hoge(re) druk via de lans? of gaan de luchtdruk en de waterdruk elkaar tegenwerken in het vat? kan ik dit dan eventueel verhelpen met een soort van terugslagklep?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (4)

niet zo'n goed idee.
een expansievat is gemaakt voor een cv installatie daar staat hooguit 2 max 3 atm. druk op. als je daar met een compressor druk op zet van 8 atm. hoop ik voor dat het overdruk ventiel werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt het over werkdruk,
een standaard expansievat kan 6 bar hebben en ook daar zit nog een flinke veiligheidsmarge in, dus die 8 bar gaat wel lukken, hoewel op de grens van wat veilig is.
Wat veilig is is goed te testen. Helemaal vullen met water en wat extra druk erop zetten. (moet je wel een compressor hebben die dat kan)
Met water erin zal het niet ontploffen. Wel eerst checken op het vat, sommige speciale platte kunnen wel maar 3 bar hebben, andere meestal grotere sowieso al 10 bar.
Dit gaat niet werken.

Met luchtdruk kan je de stroomsnelheid van water niet verhogen, vergeet niet dat vloeistoffen niet samen persbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist omdat vloeistoffen niet samenpersbaar zijn werkt het. Je verhoogt de luchtdruk boven het water. Omdat water niet samenpersbaar is zal het sneller uit het vat willen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor. Door de luchtdruk wordt ook de inlaat dicht gedrukt en kan er minder water het vat instromen.
De waterdruk uit de waterleiding is tussen de 2 en de 4 bar.
De luchtdruk uit een compressor is meestal 8 bar.

In jouw opstelling kan er geen water het vat in lopen, omdat de druk in het vat hoger is dan de waterdruk uit de leiding.

Je zal dus eerst het vat vol moeten laten lopen, kraan dicht, dan de luchtdruk erop en dan kan je spuiten tot het vat leeg is. Luchtdruk er weer af, vat weer vol, enzovoorts.

Dat schiet dus niet op, je zou een deel kunnen automatiseren, maar dat gaat aan onderdelen al snel meer kosten dan een goedkope (2e hands) hogedrukspuit.

Daar komt nog bij dat je maximaal 8 bar waterdruk haalt en een goedkope hogedrukreiniger haalt al 100.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve alle technische bezwaren moet u ook eens aan de veiligheid denken. Zo een zelfgemaakte installatie zou u eigenlijk al moeten laten keuren.

Tegenwoordig kan u al een Karcher HD spuit kopen voor +/- € 60 in de Makro.

Geef toe die € 60 wegen toch niet op tegen een niet ondenkbaar letsel van een eigen gemaakt toestel.
Er zijn grenzen.