Hoeveel watt boormachine voor in beton?

Wat heb je nodig om in beton te kunnen boren?

Een betonboor is geen antwoord.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.4K

Het beste antwoord

Het belangrijkste is dat je een pneumatische boorhamer neemt en geen klopboormachine. Het wattage ligt rond de 550 Watt en is niet eens zo belangrijk. het gaat om het mechanisme in de boormachine.

Daarnaast heb je óók een betonboor nodig, een boortje met een platte kop.

Maar het werk doet de pneumatische boorhamer. Ik had vroeger een klopboormachine, maar sinds ik deze heb ingeruild voor zo'n pneumatisch ding gaat het erin als boter.

Toegevoegd na 15 minuten:
NB. Volgens mij gaat het bij boorhamers om de impact (uitgedrukt in kJoule). Dat bepaalt de kracht en niet het wattage.

Om een goede boormachine uit te zoeken (of te huren) moet je eerst bepalen hoe groot het gat moet zijn. Voor mij is een M12/M12 boor voldoende, maar als je een buis erdoor wil leggen heb je een zware boorhamer nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt! Ik heb dezelfde met SDS-boren, lekker makkelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aanvulling: als je er geen wilt kopen, zijn ze ook te huur voor amper een tientje per dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
SDS is meer de koppeling, een soort snelspanmechanisme. Ik meen dat dit ook nodig was in boorhamers. Ik ken ze tenminste niet met een ouderwetse draaikop. Overigens heb ik bij de mijne nog een extra losse kop waarin ik gewone boren vast kan zetten. Dan kan je wisselen als je een gewone hout of ijzerboor hebt.
AWM
14 jaar geleden
Goed antwoord.
Volgens mij neppen ze alleen in Nederland de consumenten door een elektrische boorhamer 'pneumatisch' te noemen. Maar daar is iedereen aan gewend, denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Misterwrite: Klopt, maar zo duur zijn ze niet ten opzichte van een gewone klopboormachine. Je hebt al een hele professionel makhita van rond de 200 euro meen ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NB. Met die prijs kan je overigens geen gat van 5 of 10 cm doorsnede maken, daar is nóg iets zwaarder materiaal voor nodig ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk: ik dacht al, onze boorhamer (die al veel uitstekend werk heeft gedaan) is helemaal niet pneumatisch! Misschien hadden de fabrikanten die specifieke marketingtruc nog niet door toen wij de onze kochten. Anyway: inderdaad, een boorhamer is je vriend. Huur er één als je hem echt heel incidenteel nodig hebt, koop er één als je meer te klussen hebt. Je kunt hem ook gebruiken met een bijtel in plaats van een boor (en dan op hamerstand) als je iets te breken hebt. Bij ons hadden we tegels (die we er met de hand maar héél moeizaam af kregen) zo van de vloer, en één of ander raar bakstenen ding (soort 'pitoreske' houtopslag in een huis dat nooit anders dan een gashaard heeft gehad) was binnen no-time afgebroken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@som:
Als je bijna nooit in beton hoeft te boren, is 200 euro nog veel geld. Ik heb thuis een gewone klopboor voor de gaatjes in de zachte tussenmuren. Moet ik ooit gaten boren in beton, bijvoorbeeld de muur tussen mijn huis en de buren, dan haal ik even een boorhamer. Maar dat komt misschien maar één keer in de paar jaar voor. Maar als je nog geen boormachine hebt, kun je misschien beter meteen een boorhamer aanschaffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok bedankt voor de antwoorden. Ik denk dat ik er eentje ga huren. Ik heb hem niet zo vaak nodig.

Andere antwoorden (3)

Op mijn betonboor machine staat dat ie 450 watt is.en inderdaad hij ramt door het beton heen alsof je met een gewone boormachine door hout gaat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kwam niet door mijn betonnen balkonnetje heen (adsl naar de zolderkamer aanleggen) met een klopboor van 750 Watt, en met die van de buurman (1000) lukte het met enige moeite. En dan boorde ik nog van boven naar beneden, andersom was helemaal niet gelukt.
Een hamerboor is vele malen beter.
Hiero staat het verschil zo'n beetje uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een boorhamer vanaf 550 watt is voor normaal huis tuin en keukengebruik voldoende,tenzij je op ijzer boort ,maar dan helpen 1000 wat ook niet als je niet de juiste boor hebt.