Hoe kan ik het beste hoogglanslak aanbrengen op een houten meubel? kwast, roller e.d.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
11.4K

Het beste antwoord

Ik zou beginnen met een goede grondverflaag te zetten. (Zorg ervoor dat je ook goed ontvet dmv thinner oid). Als het een volhouten meubel is gemaakt van vuren of grenenhout is het de moeite waard om noesten licht uit te boren en te vullen, omdat deze vlot door de lak gaan schijnen.
Vervolgens glad schuren met zeer fijn schuurpapier, en -als het een wat groter meubel is- aflakken met een goede lakroller.

Bij verf is het belangrijk niet te zuinig te zijn: Er zit daadwerkelijk verschil in de lakken, in volgorde bouwmarkt lak < Histor / Flexa < Sikkens / Akzo lak. De HEMA huislak kwam een aantal jaren als aanbeveler uit de bus.

Lak het in ieder geval 2 keer. In geval van oppervlaktes die veel gebruikt worden 3 keer. Je kan beter 3 keer dunner opzetten dan 2 keer dik (Grote stappen snel thuis leidt tot druipers & lak die niet goed uithard).

Hoekjes en randjes metk een fijn kwastje als eerste verfen, en de rest (Grote / goed bereikbare oppervlaktes) vervolgens met de roller.

Zorg ervoor dat je het meubel niet in de zon laat drogen, en dat je de minimum temperatuur voor de lak in de gaten houdt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik heb toevallig laatst mijn tafel gelakt. Eerst heb ik alle oneffenheden eraf geschuurd. Daarna heb ik ondervonden dat een roller niet heel handig is. Het oppervlak bij mij was niet heel groot en met een kwast gaat het wat preciezer. Het duurt wellicht iets langer maar voor een beter resultaat kun je dat beter doen. Is je meubel buiten? Dan moet je ook rekening houden met de buitentemperatuur. Ivm klonters en andere dichtheid bij kou.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor grote oppervlakken geeft een roller het beste resultaat, omdat het snel opgebracht is en gelijkmatig verdeeld is. Je krijgt dan een mooi strak resultaat. Voor kleine stukken of stukken met veel randjes kun je beter een kwast gebruiken.
Nog een tip: koop goed gereedschap!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het werken met een roller heeft het grote voordeel dat het snel gaat en er erg strak kan uitzien. Maar iedere verf heeft zijn eigen soort roller. Goed op letten dus. Verders kan een roller vaak blaasjes of belletjes maken omdat dan de verf de dik of te dun is. Vaak ook spettert de verf dan en komt alles onder. Een kwast blijft onmisbaar voor de hoekjes. Maar als je eenmaal met een roller kan werken gaat het super en het schilder werk ziet er uit alsof het gespoten is!!! Dus niet te gauw opgeven en weet welke roller je moet nemen voor welke verf. Schilderse!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je het echt mooi strak en glanzend wil hebben, kun je het beste een spuitbus gebruiken. Dun spuiten, en meerdere laagjes achter elkaar. Suc6!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Schuren - plamuren - schuren - grondverf - schuren (evt. weer plamuren - gronden etc.)... Volledig vlakke ondergrond met een lakroller (schuimrollertje met fijne celletjes) lakken!

Succes!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eerst goed gladschuren, en daarna met behulp van een kwast doen, zo kan 't veel preciezer, denk er wel aan om ,t vaker dan 1x te doen ;) dekkend*