Hoe kan ik het beste een rieten dak isoleren?

Het is een 'oude' rieten kap, die dus nog van binnenuit geïsoleerd moet worden. Hoeveel ruimte moet er tussen het riet en het isolatiemateriaal vrij gelaten worden en welk materiaal is er het beste voor te gebruiken (zodat de kap niet te zwaar wordt)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

een rieten dak in goede onderhoudstoestand hoeft niet extra geisoleerd te worden ,omdat een pakket van ca 20 cm riet al uitstekend isoleert ,als je dan toch isolatiemateriaal gaat plaatsen zou je eerder vocht aan de onderkant krijgen wat het riet sneller laat rotten. Een rieten dak in slechte toestand isoleert miet goed en zou dringend nagekeken moeten worden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
er is op deze vraag maar 1 antwoord: niet van binnen isoleren. de vochtproblemen zijn dan niet meer te overzien. een nieuwe kap is de enige oplossing.
Aan de binnenkant aftimmeren met gipsplaten en tussen het riet en de gipsplaten geen isolatie doen, maar een luchtruimte laten, met oog op schimmelvorming.
let op dat de ruimte achter de gipsplaten goed moet kunnen ventileren.
laat een deskundige kijken naar de kwaliteit van het rieten dak, voordat je gaat aftimmeren, is deze al minder goed, dan zal het snel slechter gaan, indien je gaat aftimmeren/ isoleren.