Ik heb een oude plafondlamp gekocht met 2 gele draden. Dus geen bruin en blauw onderscheid. Hoe kan ik die nu het beste aansluiten?

Normaal verbind ik blauw of blauw en bruin of bruin. In dit geval is het dus niet te zien wat blauw of bruin is omdat de lamp slechts 1 kleur draad heeft. Tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.2K

Het beste antwoord

Dat is dan wel een heel oud of buitenlands exemplaar.
Wat de aansluiting betreft maakt het niets uit hoe je de lamp aansluit.
Mocht het om een metalen uitvoering gaan pas dan goed op dat je de draden goed vastzet, zodat ze later niet tegen het metaal aan kunnen gaan liggen, want dat doet dan auw als je hem aanraakt.
Mocht je een aarddraad ter beschikking hebben in de plafondaansluiting, dan zou je kunnen overwegen deze op een metalen deel van de lamp aan te sluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

het maakt niet zoveel uit hoe je ze aansluit
je lamp zal gewoon gaan branden
het enigste wat belangrijk is , is dat je als er een aardedraad {groen/geel} bij zit dat je die niet op de blauwe of de bruine aansluit in je contactdoos maar die moet aan de aardedraad
als die er niet bij zit is je lamp niet geaard wat op zich geen probleem is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ duidelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zitten normaal gesproken geen aarddraden in een plafondcontactdoos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jawel bij ons zit in elke doos en elk stopcontact een aardedraad
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt ervanaf hoe de elektra is aangelegd. In sommige huizen is de plafondcontactdoos een verdeeldoos, waarvandaan de elektra wordt verdeeld over de rest van de ruimte, dus heeft ook een aardedraad. In andere huizen is het weer anders.
maakt niet veel uit!
gewoon 1 geel draad op de massadraad aansluiten en 1 geel draad op de plusdraad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wellicht is de lamp-armatuur niet van metaal en is er dus geen aarddraad nodig.
Gewoon draden aan het net aankoppelen,verwisselen maakt niet uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dat armatuur zelf maakt het niet uit welke kant de stroom opgaat. De toevoer is veel belangrijker. Zorg er altijd voor dat er op de zwarte schakeldraad vanuit de schakelaar geen stroom staat als die schakelaar op 'uit' staat. Dan staat er geen spanning op het armatuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang je beide bruine draden elkaar niet laat raken,zal het die plafondlamp een verschrikkelijke rotzorg zijn. Uit het plafond steken normaliter 2 draden, als je de bruine draden ieder met één van die 2 verbindt,zal het licht gaan branden, mits je gebruikt maakt van een goede lamp en de schakelaar in de goede stand staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon aansluiten met een kroonsteentje..
een lamp kan toch niet achteruit branden !! ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe je de draden aansluit maakt niet uit doch als dit een lamp is met metalen delen MOET er een aarde aangesloten worden, het kan zonder maar het is verplicht, ergens een gaatje boren en een geel/groen draadje vastmaken is geen groot probleem
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het maakt helemaal niets uit hoe je het aansluit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat we in ons land wisselstroom hebben kunt u een van de draden aansluiten op de zwarte en de andere op de blauwe. Heeft u een metaal armentuur dan is het misschien mogelijk deze op de groen/gele aan te sluiten.