Hoe krijg ik mijn laminaat mooi gelijk met de dorpels?

We breken binnenkort ons vast tapijt uit en gaan zelf laminaat leggen. Het laminaat dat we op het oog hebben is 8 mm dik, plus de ondergrond van 2 mm. Deze dikte is teveel waardoor de bestaande dorpels zelfs iets verzonken zullen liggen dan.
Wat kunnen we hieraan doen? Kunnen we een ander dorpeltje erover laten plaatsen, of een profieltje plaatsen, of de ondergrond (chappe) afschuren, wat niet zo evident is neem ik aan...?
Dank je voor je antwoord.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Denk eraan dat als je er een ander dorpeltje overheen laat plaatsen, dat je ook de deuren zal moeten inkorten aan de onderkant...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien dat de deuren sowieso al niet meer open kunnen, maar dat ligt natuurlijk aan de speling die je hebt.

Het beste antwoord

Een ander dorpeltje er over heen zou wel kunnen, maar mooi is anders.

De dorpels die natuurlijk een andre kleur hebben als het laminaat, maken het eindresultaat niet mooier.

Het mooiste resultaat krijg je als je de dorpels geheel weghaalt, en het laminaat door laat lopen van de ene kamer naar de andere.

Helemaal mooi wordt het als het laminaat ook onder de kozijn van de deur ligt.

Het kozijn kort je in met de handzaag. Om het laminaat goed te laten aansluiten op het kozijn, leg je aan elke kant van het kozijn een plankje afvallaminaat plus ondergrond. Laat de zijkant van de zaag daarop rusten en zaag het kozijn horizontaal in, tot aan de muur en verwijder het onderste hout.

De deur moet ook worden ingekort. Daarvoor moet ze horizontaal worden gelegd op een tafel of iets dergelijks.
Het inkorten kan met een handzaag of met een handcirkelzaag. Die laatste moet je wel langs een latje laten lopen anders wordt de zaagsnede niet goed recht. Dit hulp- latje klem je vast met twee lijmklemmen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
kozijn inkorten?
Pas daarmee op, een kozijn kan op de vloer rusten en kan dan niet helemaal worden weggehaald aan de onderkant.
Een stukje inzagen kan wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Scherpe beitel en dan hak je hem zo weg van de grond. Maar dan moet je wel een goede scherpe beitel hebben. Daar ontbreekt het vaak aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overigens werkt dit alleen met houten kozijnen. Met aluminium zou ik het laten zitten of moet je met een ijzerzaag aan de slag, wordt meestal niet zo netjes.

Andere antwoorden (1)

Vaak zitten dorpels met maar 2 schroeven vast:
Dan dorpel eruit,
laatjes eronder van precies de goeie dikte en de dorpel weer terugplaatsen.

(en als je ze er toch uit hebt: even schuren, schroefgaten gaten dichtmaken, lakken of verven en terugplaatsen met een paar dotjes montagekit. Niet teveel kit, dan krijg je ze er later nog redelijk makkelijk uit als het moet)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En als je de dorpel ophoogt, krijg je de deur niet meer open of dicht
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
daar is een cirkelzaag voor..
(klein stukje eraf kan altijd)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Zo heb ik het ook weleens gedaan.