Hoe kun je een gat in een broze muur stevig dichten?

We wonen in een oud huis met heel broze muren. Vorige week heb ik met mijn zere rug iets te zwaar op de trapleuning gesteund waardoor die aan een kant is losgeschoten. Mijn man had niet meteen tijd om het te maken, en zonder erg pak je daar natuurlijk steeds weer aan waardoor hij nu helemaal uit de muur is en er een enorme krater is overgebleven.

Hoe kan dat gat nu het best gedicht worden zodat de leuning ook weer stevig op zijn plaats blijft zitten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan je wat meer info geven over de muur zelf? Stenen of blokken/ soort steen etc.
Afpleisteren is niet zo een probleem, maar ik neem aan dat je de leuning op dezelfde plek weer wilt kunnen monteren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fototje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, kan wel, maar dan morgen want dat krijg ik er nu niet goed op. Geen idee wat voor muur het is. Volgens mij een van zand en jenever, en schaal 1 : 't oog :-/

Het beste antwoord

Een echt broze muur wordt nooit echt sterk. Zeker voor een trapleuning is het ban belang dat de muur lokaal sterk is: Als je struikeld is de trapleuning er om je gewicht op te vangen.

Je KAN natuurlijk met een reparatiemortel de gaten vullen en de leuning met zware keilbouten (Dit zijn bouten met een metalen huls die uitzet als je de bout aandraait, en zicht zo moervast in een muur klemt) opnieuw vastzetten. Maar als de muur zijn beste jaren gehad heeft, zal je de muur moeten impregneren.

Beter is het om een dragen op de muur te schroeven over langere afstand. Een plank tegen de muur is ideaal. Dit lijkt gek: Die plank zit ook maar tegen de muur geschroefd. Echter, de krachten die op de schroeven zijn anders. De plank zorgt er voor dat er geen 'draai arm' ontstaat: Denk aan een hefboom: Je gebruikt een hefboom om meer kracht te kunnen zetten op een punt. Je trapleuning werkt als een hefboom, en brengt extra veel kracht op de pluggen en schroeven. Een plaat hout breekt de hefboom werking door plat tegen de muur te zitten: De hefboom vd leuning werkt op het hout, wat WEL sterk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Cebar cement. Dat is een grijs poeder dat je met water aanmaakt. Je moet het binnen enkele minuten verwerken, daarna is het steenhard. Prop zoveel mogelijk van het spul in het gat en druk zo snel mogelijk de plug (keilbout?) in de nog vochtige specie. Daarna voor het oog de beschadiging bijwerken met wit vulmiddel.
AWM
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Als Meander net zulke muren heeft als ik, komt dat cement gewoon als brok weer uit de muur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom wil ik eerst weten wat voor muur het is ;-) Je kan eventueel eerst muurverharder toepassen, dat geeft iets meer zekerheid. Maar als het echt prut is......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals ik al zei: zand en jenever ;-) Huis is van 1935
Keilbouten gebruiken en de rest goed dichtsmeren, of een wandje of schot plaatsten achter de leuning en die bevestigen tegen de muur en daarop de leuning weer terug vast maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onder voorbehoud waar je mee terug komt morgen wat voor muur het precies is. En hoe erg de schade nu precies is.

Je kan de ondergrond verlijmen met Caparol Tiefgrund TB
Verkrijgbaar bij de verfgroothandel. Ik heb de website bijgesloten zodat je hun kan contacten waar het bij jou in de buurt verkrijgbaar is.

Dit spul stinkt enorm maar heeft een dieptewerking (het is waterdun) en verlijmt je losse ondergrond tot een prop.
Hierna kan je de muur weer afpleisteren als het gat niet te diep is. En de leuning weer ophangen.
Iets grotere Aligator pluggen gebruiken dan de pluggen die er eerst in zaten. Deze pluggen kunnen meerdere dikte soorten schroeven goed vasthouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan met sneldrogende cement,de naam ben ik even kwijt. Maar vergeet niet de omgeving van het gat is wel weer stevig,maar de muur in zijn totaliteit blijf broos! Je kunt dus op een herhaling wachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met keilbouten en roodband
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hadden precies hetzelfde. Van alles uitgeprobeerd ook goede raadgevingen opgevolgd, niets hielp.We hebben de trapleuning eraf gehaald en op de plaats waar hij zat, dus over de ( dichtgemaakte gaten ) een plank bevestigd, mooi gelakt in de kleur van de muur en daar weer de
leuning op bevestigd. Ziet er goed uit en blijft stevig zitten.
Het klinkt misschien gek, maar zo`n brede plank komt niet los van de muur.