Hoe maak ik mijn aanrechtkastje hittebestendig tegen het gasfornuis?

Er zit te weinig ruimte tussen mijn gasfornuis en mijn aanrechtkastje ernaast. Dit komt omdat het gasfornuis voor mij vrij laag moet staan en er gewoon te weinig ruimte is. Nu wil ik tussen mijn fornuis en mijn aanrechtkastje een plaatje plaatsen die dit aankan. Zodat ik gewoon mijn 5 pitter kan gebruiken en niet een 4 pitter hoef gaan kopen. Ook de oven wordt erg heet, dus het hele kastje moet aan de zijkant beschermd, tot en met het aanrechtblad aan toe.

Er moet dus iets hitte/vuur bestendigs tussen.

Iemand een idee WAT er tussen moet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.9K

Het beste antwoord

Met een fermacellplaat, deze platen zijn brandwerend, warmte-isolerend en waterafstotend. En zijn bij elke bouwmarkt wel vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Koop een stuk graniet of marmer op maat gemaakt en plaats dat er tussen.
Ook heb je voor je fornuis van die rekjes die je om je pitten heenzet zodat de warmte niet kan doortrekken naar de omgeving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een eterniet (asbestbevattend dus niet zelf op maat zagen!) plaat, die je desgewenst voor het visuele aspect wit schildert met hittebestendige verf (radiatorlak).

Ook bestaan er gevelplaten van mineraal materiaal die erg duurzaam zijn, maar niet bekend is tegen welke temperatuur die bestand zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plaatje rvs (aluminium zou ook kunnen) met klemmen vast maken, zodat er een paar millimeter lucht tussen plaat en kast zit.

Je zou kunnen denken aan de klemmen die voor spiegels gebruiken worden.

Als noodoplossing kan je aluminiumfolie gebruiken.