Soms geen stroom, soms wel wat is er mis ??

Sinds twee dagen is er iets vreemds aan de hand. Bij het stopcontact buiten de badkamer deed de stofzuiger het niet. Heel even reageerde de stofzuiger, daarna niks meer. Dacht eerst dat het aan de stofzuiger lag, dus ander stopcontact geprobeerd en daar deed hij het wel.

Toen bleek dat er ook geen stroom stond op 2 wandcontactdozen, verlichting op overloop werkte niet. (die staan waarschijnlijk met elkaar verbonden).

Na 8 uur deed alles het weer, zowel de verlichting als de wandcontactdozen. Nu wilde ik net de televisie aanzetten op de slaapkamer en pats weer alles donker.

Er is niks veranderd in huis qua aansluiting of stroom. Iemand enig idee waar het probleem zit en waarom de ene keer wel alles het doet en de andere keer niet ?? In de meterkast springt niks uit en staat alles goed.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.4K
Poet
9 jaar geleden
Misschien zit je stop niet stevig genoeg vast. Draai dat dopje (met glaasje) wat steviger aan. Of misschien is de stop wat kort dus probeer een nieuwe stop als het nog niet werkt
Cryofiel
9 jaar geleden
Als het niet aan de stop ligt, lijkt het op een losse draad in de betreffende groep.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
we hebben geen stoppen in de groepenkast :) Het probleem speelt dus met 3 stopcontacten en 2 verlichtingen (de rest van de groep doet het wel gewoon) In de badkamer hebben we dus geen licht, maar de lamp van de spiegel in de badkamer doet het wel gewoon. Als ik een elektrisch apparaat aansluit op 1 van die 3 stopcontacten, springen die 3 stopcontacten en 2 verlichtingen (overloop en badkamer) uit. Om vervolgens na een tijdje wel weer te gaan functioneren. De rest van de groep blijft het gewoon doen. Hoe kom je er achter waar en in welke draad het probleem zit ?
Poet
9 jaar geleden
Dan zit het porbleem wsl in de plafonddoos van de overloop.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
oei manlief niet blij, is een glad gestuct plafond met inbouwspots :)

Het beste antwoord

De stroomdraden zijn met elkaar verbonden in de trekdozen en deze zitten meestal in de plavond's weg gewerkt.
De draden zitten aan elkaar met lasdoppen.
In die lasdoppen zitten twee, drie soms vier draden aan elkaar.
Soms gaan die door trillingen los.
Bij een los contact gaan de draden vonken, waardoor ze soms weer aan elkaar komen te zitten, maar kunnen later weer los komen.
Daar moet je ergens het probleem kunnen vinden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Ja. Dat zou dan in een trekdoos moeten zijn die tussen de meter/stoppenkast en de eerste haperende lamp/stopcontact/schakelaar zit. Daarin zou de bruine of lichtblauwe draad die richting stoppenkast gaat niet goed vast moeten zitten (in een huis van vóór 1970: rood of groen; en dat is dan groen zónder geel!)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ hopelijk geen trekdoos maar een centraaldoos.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
We hebben opnieuw alles bekeken en doorgemeten, op de wandcontactdozen die het NIET doen staat 220, op de wcd die het WEL doen 234. We kwamen inderdaad oud draad tegen (rood en groen), ons huis is van 1954. Destijds is alleen katoenendraad en de bakkelieten stopcontacten vervangen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oorzaak gevonden (uiteraard zat de centraaldoos onder een glad gestuct plafond haha) Dus gat gezaagd en in die doos zaten 3 lasdoppen. 2 lasdoppen (met zwarte schakeldraad en een met groen-blauw) waren prima. De andere (met bruin en rood) was gesmolten. Hoe dit zo maar kan is mijn man een raadsel want de draden zaten prima verbonden maar zijn toch gaan smeulen. Was wel een oude lasdop (een zwarte kegelvormige) Kortom draden opnieuw gestript, nieuwe moderne lasdoppen er op en alles werkt weer.